Розбудова безбар’єрної України: ключові кроки у сфері інклюзивної освіти

Під час засідання Ради безбар’єрності за участю першої леді Олени Зеленської та Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля погодили масштабний План заходів на 2021-2022 роки з реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні. До Плану заходів включено понад 250 ініціатив, які втілять в життя протягом найближчих двох років.

Під час засідання Ради безбар’єрності міністри представили 7 ключових проектів цього Плану, які відповідають за найбільші виклики, пов’язані з суспільними бар’єрами:

«Стандарти інфраструктурної безбар’єрності України» (Міністерство інфраструктури України);

«Інформаційна кампанія «Україна без бар’єрів» (Міністерство культури та інформаційної політики України);

«Доступ до Інтернету в українських селах» (Міністерство цифрової трансформації України);

«Фізична доступність громадських будівель» (Міністерство розвитку громад та територій України);

«Ветеранська підприємницька ініціатива G2VEI» (Міністерство у справах ветеранів України);

«Впровадження в Україні Міжнародної класифікації функціонування, обмежень життєдіяльності та здоров’я» (Міністерство охорони здоров’я України);

«Шкільна освіта для всіх» (Міністерство освіти і науки України).

Міністр освіти і науки Сергій Шкарлет зазначив, що мета проекту МОН «Шкільна освіта для всіх» – це створення та функціонування в Україні освітньої моделі, що забезпечує підтримку в освітньому процесі всіх дітей, які цього потребують.

«Результатом наших дій має бути забезпечення всіх інклюзивно-ресурсних центрів сучасними методиками для проведення комплексної оцінки дітей раннього віку. Також заплановано запровадження роботи шкіл багаторівневої підтримки в освітньому процесі. Важливим є й підвищення кваліфікації фахівців ІРЦ, престижності їх праці та конкурентоспроможності. Окрім того, ще одним важливим завданням є забезпечення безперервним освітнім процесом дітей, які перебувають на довготривалому лікуванні», – зауважив Сергій Шкарлет.

За оперативними даними, кількість дітей, які тимчасово перебувають на лікуванні, становить близько 3 тисяч. Щоб підтримати таких школярів, МОН працює над створенням Школи супергероїв при закладах охорони здоров’я. Проект відповідної постанови подано на розгляд Кабінету Міністрів України. У разі ухвалення постанови та утворення державної установи діти будуть забезпечені безперервним освітнім процесом.

Серед основних цілей МОН на 2021-2022 роки:

  • оновлення Положення про інклюзивно-ресурсний центр;
  • оновлення положень про організацію інклюзивного навчання в закладах дошкільної та загальної середньої освіти;
  • створення нових інклюзивно-ресурсних центрів та забезпечення їх сучасними методиками для проведення комплексної оцінки дітей раннього віку;
  • розроблення методичних рекомендацій щодо багаторівневої підтримки в освітньому процесі.

Крім того, у перспективі передбачається підвищення оплати праці фахівців ІРЦ.

Також за ініціативи Першої леді Олени Зеленської було представлено «Довідник безбар’єрності» про толерантне спілкування з людьми з інвалідністю. У посібнику такі розділи, як базові поняття безбар’єрності, основні принципи безбар’єрної мови та спілкування, глосарій правильних термінів із прикладами слів, які є некоректними чи навіть образливими тощо. «Довідник безбар’єрності» стане доступним в електронному та друкованому форматах.

Довідково:

Національна стратегія зі створення безбар’єрного простору в Україні розроблена за ініціативи Першої леді Олени Зеленської та на виконання Указу Президента України від 3 грудня 2020 року «Про забезпечення створення безбар’єрного простору в Україні». Розроблення проекту Плану заходів з реалізації Національної стратегії зі створення безбар’єрного простору в Україні на 2021-2022 роки координує Міністр розвитку громад та територій України Олексій Чернишов. Аналітичну та технічну підтримку міжвідомчій робочій групі при Кабінеті Міністрів України надає експертний консорціум, який сформували Центр економічного відновлення, ІСАР Єднання та ГО «Безбар’єрність».

Стрічка новин