Як здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах війни: рекомендації Державної служби якості освіти
Оцінювання результатів навчання учнів потребує гнучкості в умовах, коли не всі школи можуть повноцінно відновити освітній процес, а ті заклади, що розпочали навчання, надають освітні послуги чималій кількості дітей, які змушені були покинути свої домівки.
Державна служба якості освіти у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розробили поради щодо здійснення оцінювання у школах, що працюють в умовах війни.
Два основних аспекти оцінювання результатів навчання учнів
Попри війну незмінними залишаються два основних аспекти оцінювання результатів навчання учнів — надання зворотного зв’язку та супроводу дітям (формувальне оцінювання) і визначення якості результатів навчання (підсумкове оцінювання).
Формувальне оцінювання залишається важливимзасобом підтримки учнів у навчанні. Йдеться про надання усного (переважно) та письмовогозворотного зв’язку, індивідуальні та групові консультації щодо допомоги у виправленні типових помилок, надання порад щодо подальшого навчання.
Підсумкове оцінювання в умовах нестабільного доступу учнів до освітнього процесу, їх стресового стану ліпше не проводити у вигляді окремих підсумкових контрольних робіт, а натомість здійснювати його на підставі поточного оцінювання (за результатами тестів на електронних платформах та з допомогою інших способів перевірки результатів навчання).
Відповідні рішення про зменшення або скасування кількості контрольних робіт, передбачених календарними планами, школа може ухвалити рішенням педагогічної ради.
В окремих випадках підсумкове річне оцінювання можна здійснювати за результатами підсумкового оцінювання за перший семестр. Наприклад, для учнів, які опинилися в зоні активних бойових дій, зазнали фізичних або психологічних травм, не мали доступу до навчальних матеріалів тощо. Для учнів, які після евакуації з зони бойових дій навчалися в інших школах (в Україні або за кордоном), здійснюється перезарахування оцінок (за їх наявності).
Супровідний лист для внутрішньо переміщених дітей
Школам, у яких освіту здобувають діти з числа внутрішньо переміщених осіб, варто підготувати на кінець навчання супровідний лист для кожної дитини. Це дасть змогу мінімізувати потенційні навчальні втрати у дітей, які через війну були змушені навчатися не у своїх школах.
У супровідному листі необхідно вказати:
- назву школи, у якій дитина навчалася, та термін навчання (з… до…);
- форми навчання (очна, дистанційна, змішана);
- теми з предметів, які дитина вивчала, поточні/підсумкові оцінки (якщо були);
- характер соціально-психологічної допомоги (якщо була);
- рекомендації щодо подальшої роботи з дитиною (за наявності).
Такий лист дасть змогу перезарахувати оцінки учням у закладі освіти їхнього постійного навчання та оптимально організувати його продовження.
Щоденник навчання
За бажанням внутрішньо переміщених учнів та їхніх батьків можна організувати ведення «Щоденника навчання», у якому учні фіксуватимуть вивчені теми з навчальних предметів, види діяльності, які вони виконували (наприклад, проекти, вправи, ігри, досліди), прочитані книги тощо. Ведення такого щоденника не підлягає оцінюванню, це справа добровільна, а класний керівник лише радить учневі, як за бажання організувати таку роботу.
«Щоденник навчання» може стати в пригоді класному керівникові для написання супровідного листа учневі, але в жодному разі учитель не має дорікати учневі за відсутність такого щоденника і наполягати на його веденні.
Класний керівник може обговорити з дитиною (або її батьками) доступ до додаткових інтернет-ресурсів, крім основної платформи, на якій школа розгортає дистанційне навчання. Класному керівникові також варто поцікавитись навчальними уподобаннями, обговорити можливості забезпечення читацьких інтересів дитини (шкільна, міська бібліотеки, книгообмін між однокласниками, буккросинг тощо). Отримана інформаціядопоможе розробити індивідуальну траєкторію навчання з орієнтовним переліком видів активності на кожний день тижня.
Інформаційний матеріал підготовлено для Державної служби якості освіти в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та у співпраці з командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України.
«Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проектом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією AlineaInternational та фінансується Урядом Канади.
-
17:53Політика героїв: черкаські ветерани отримують житло завдяки держпрограмам
На Черкащині ще 199 родин українських захисників матимуть житло завдяки держпрограмам. Крім того, до кінця року область отримає кошти ще для 56 сімей. Про це…
17:53 -
16:25Відкритий чемпіонат зі скелелазіння пройшов у Черкасах
В області провели відкритий чемпіонат зі скелелазіння у дисципліні "Швидкість". Про це повідомляють в управлінні у справах сім’ї, молоді та спорту Черкаської ОВА. Участь в…
16:25 -
15:02Уряд виділив додаткову грошову допомогу вразливим категоріям громадян
Кабінет Міністрів України підтримав проєкт постанови «Деякі питання підтримки окремих категорій осіб для проходження зимового періоду 2024–2025 року «Тепла зима». Згідно з актом діти із…
15:02 -
14:39Оформлення прав власності на земельні ділянки продовжено до 2028 року
Набув чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту інтересів власників земельних часток (паїв), а також застосування адміністративної процедури у…
14:39 -
14:10Бюджет-2025: збільшення витрат на розвиток соціальних послуг
Верховна Рада ухвалила проект Закону «Про Державний бюджет України на 2025 рік». В умовах обмежених ресурсів цей бюджет чітко визначає пріоритети Уряду. Першочергово держава спрямовує…
14:10 -
13:43По Україні розгорнуто пункти незламності
Понад 700 пунктів незламності розгорнуто підрозділами ДСНС по всій території України. Про це повідомляється в Міністерстві внутрішніх справ України. Ще близько 400 перебувають у резерві.…
13:43 -
11:27В Україні почався перший етап запуску Єдиного державного реєстру домашніх тварин
Міністерство аграрної політики разом із Держпродспоживслужбою та Міністерством цифрової трансформації запускає — Єдиний державний реєстр домашніх тварин. Його мета — допомогти власникам краще дбати про…
11:27 -
11:14Держбюджет-2025: підтримка ветеранів війни
Наступного року продовжуємо забезпечувати ветеранів необхідними послугами та допомагати в повоєнній інтеграції до цивільного життя. Пріоритетами у підтримці ветеранів у 2025 році є ментальна та…
11:14 -
10:56Понад 8 тисяч українців скористались програмою доступного кредиту єОселя
Із початку 2024 року в межах програми єОселя українці оформили 8 032 доступних кредити для придбання житла на суму 13,7 млрд грн. Про це повідомив…
10:56 -
10:28З початку року майже 100 тисяч внутрішніх переселенців скористалися послугами Державної служби зайнятості
Послуги спрямовані на підтримку ВПО в їхній адаптації та працевлаштуванні. Наразі до уваги внутрішньо переміщених осіб пропонуються такі послуги: 1. Пошук роботи Служба зайнятості підбирає…
10:28 -
09:10Загальні бойові втрати ворога станом на 26 листопада
Загальні бойові втрати противника з 24.02.22 по 26.11.24 орієнтовно склали особового складу ‒ близько 733830 (+1480) осіб, танків ‒ 9435 (+6) од, бойових броньованих машин…
09:10 -
08:55Звернення Президента України
Бажаю здоров’я, шановні українці, українки! Зараз уже завершилися рятувальні роботи в місцях влучання російських ракет. Харків – 25 людей постраждали. Удар попередньо – С-400. Одеса…
08:55