Як здійснювати оцінювання навчальних досягнень учнів в умовах війни: рекомендації Державної служби якості освіти
Оцінювання результатів навчання учнів потребує гнучкості в умовах, коли не всі школи можуть повноцінно відновити освітній процес, а ті заклади, що розпочали навчання, надають освітні послуги чималій кількості дітей, які змушені були покинути свої домівки.
Державна служба якості освіти у співпраці з ініціативою «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України розробили поради щодо здійснення оцінювання у школах, що працюють в умовах війни.
Два основних аспекти оцінювання результатів навчання учнів
Попри війну незмінними залишаються два основних аспекти оцінювання результатів навчання учнів — надання зворотного зв’язку та супроводу дітям (формувальне оцінювання) і визначення якості результатів навчання (підсумкове оцінювання).
Формувальне оцінювання залишається важливимзасобом підтримки учнів у навчанні. Йдеться про надання усного (переважно) та письмовогозворотного зв’язку, індивідуальні та групові консультації щодо допомоги у виправленні типових помилок, надання порад щодо подальшого навчання.
Підсумкове оцінювання в умовах нестабільного доступу учнів до освітнього процесу, їх стресового стану ліпше не проводити у вигляді окремих підсумкових контрольних робіт, а натомість здійснювати його на підставі поточного оцінювання (за результатами тестів на електронних платформах та з допомогою інших способів перевірки результатів навчання).
Відповідні рішення про зменшення або скасування кількості контрольних робіт, передбачених календарними планами, школа може ухвалити рішенням педагогічної ради.
В окремих випадках підсумкове річне оцінювання можна здійснювати за результатами підсумкового оцінювання за перший семестр. Наприклад, для учнів, які опинилися в зоні активних бойових дій, зазнали фізичних або психологічних травм, не мали доступу до навчальних матеріалів тощо. Для учнів, які після евакуації з зони бойових дій навчалися в інших школах (в Україні або за кордоном), здійснюється перезарахування оцінок (за їх наявності).
Супровідний лист для внутрішньо переміщених дітей
Школам, у яких освіту здобувають діти з числа внутрішньо переміщених осіб, варто підготувати на кінець навчання супровідний лист для кожної дитини. Це дасть змогу мінімізувати потенційні навчальні втрати у дітей, які через війну були змушені навчатися не у своїх школах.
У супровідному листі необхідно вказати:
- назву школи, у якій дитина навчалася, та термін навчання (з… до…);
- форми навчання (очна, дистанційна, змішана);
- теми з предметів, які дитина вивчала, поточні/підсумкові оцінки (якщо були);
- характер соціально-психологічної допомоги (якщо була);
- рекомендації щодо подальшої роботи з дитиною (за наявності).
Такий лист дасть змогу перезарахувати оцінки учням у закладі освіти їхнього постійного навчання та оптимально організувати його продовження.
Щоденник навчання
За бажанням внутрішньо переміщених учнів та їхніх батьків можна організувати ведення «Щоденника навчання», у якому учні фіксуватимуть вивчені теми з навчальних предметів, види діяльності, які вони виконували (наприклад, проекти, вправи, ігри, досліди), прочитані книги тощо. Ведення такого щоденника не підлягає оцінюванню, це справа добровільна, а класний керівник лише радить учневі, як за бажання організувати таку роботу.
«Щоденник навчання» може стати в пригоді класному керівникові для написання супровідного листа учневі, але в жодному разі учитель не має дорікати учневі за відсутність такого щоденника і наполягати на його веденні.
Класний керівник може обговорити з дитиною (або її батьками) доступ до додаткових інтернет-ресурсів, крім основної платформи, на якій школа розгортає дистанційне навчання. Класному керівникові також варто поцікавитись навчальними уподобаннями, обговорити можливості забезпечення читацьких інтересів дитини (шкільна, міська бібліотеки, книгообмін між однокласниками, буккросинг тощо). Отримана інформаціядопоможе розробити індивідуальну траєкторію навчання з орієнтовним переліком видів активності на кожний день тижня.
Інформаційний матеріал підготовлено для Державної служби якості освіти в межах ініціативи «Система забезпечення якості освіти», що впроваджується в межах проєкту «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe), та у співпраці з командою підтримки реформ Міністерства освіти і науки України.
«Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) є проектом міжнародної технічної допомоги, що реалізується компанією AlineaInternational та фінансується Урядом Канади.
-
16:59СБУ закликає громадян дотримуватися заходів безпеки під час Великодня
Служба безпеки продовжує системно викривати численні спроби агресора розхитати суспільно-політичну обстановку в Україні в умовах війни. Для реалізації злочинних намірів окупанти використовують великий арсенал заходів…
16:59 -
16:07Втрата: не стало народного художника України Миколи Теліженка
Сьогодні в засвіти відійшов відомий скульптор і графік, народний художник України Микола Теліженко. За собою митець залишив низку робіт в Україні та за її межами.…
16:07 -
15:54Які психосоціальні послуги надаються в Україні безоплатно за Програмою медичних гарантій
Щоб створити чітку модель психосоціальної допомоги в медзакладах, МОЗ визначило (наказом від 13 грудня 2023 року №2118) перелік послуг з надання…
15:54 -
15:47На Черкащині запрацював центр комплексної допомоги дітям, які постраждали від насильства
У Черкасах відкрито перший в області центр «Барнахус» для дітей, які постраждали від насильства або стали його свідками. Місто стало 12 регіоном України, де створено…
15:47 -
15:12Більше 9 млрд грн за чотири місяці сплатили жителі області до бюджетів усіх рівнів
9 034 млн грн податків, зборів та платежів сплатили до бюджетів усіх рівнів платники Черкаської області за січень-квітень 2024 року. В ГУ ДПС області відзначають,…
15:12 -
13:53Фонд підтримки спрямовує 10 млн дол. для українських стартапів: подавайте заявки
Google продовжує підтримувати українські стартапи і за сприяння Мінцифри запускає приймання заявок на другий етап Фонду підтримки Google для стартапів в Україні. Про це інформують…
13:53 -
13:51Ігор Табурець про заходи безпеки на Великдень (ПРЯМА МОВА)
Черкащино і черкащани! Для нас із Силами безпеки й оборони області ваша безпека – понад усе. На прийдешній Великдень ми не будемо послаблювати безпекові заходи.…
13:51 -
12:03Як взаємодіяти з людьми з бойовим досвідом: новий освітній серіал на Дія.Освіта
Серіал «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» навчить коректно та з повагою комунікувати з військовими, ветеранами та ветеранками. Про це інформують у Мінцифри. Серіал —…
12:03 -
12:00На Черкащині визначили кращого спортсмена квітня
Кращим спорстменом квітня в області став гімнаст Ілля Ковтун. Про це інформують у відділенні НОК України у Черкаській області. Відділення НОК України в Черкаській області…
12:00 -
11:25Прозорість і підзвітність: в області моніторять оголошені тендери
На Черкащині триває моніторинг тендерних пропозицій у межах діяльності робочої групи «Прозорість та підзвітність». Так, з 25 квітня до 03 травня в області у статусі…
11:25 -
11:03Україна вийшла на довоєнні показники експорту
У квітні Україна експортувала рекордний обсяг продукції. Як повідомила Перший віцепрем’єр-міністр України — Міністр економіки України Юлія Свириденко, минулого місяця експорт склав понад 13 млн тонн,…
11:03 -
10:56ВПО можуть пройти ідентифікацію за допомогою відеодзвінка до контакт-центру банку
З 30 квітня внутрішньо переміщені особи – клієнти Ощадбанку можуть пройти ідентифікацію особи власника рахунку через відеодзвінок до контакт-центру банку. Йдеться про тих осіб, за…
10:56