Загальна середня освіта (2023-2024 навчальний рік)

Станом на 1 вересня 2023 року функціонує 457 денних закладів загальної середньої освіти (далі – ЗЗСО), де здобувають освіту 116,1 тис учнів.

До початку нового навчального року місцевими органами виконавчої влади було вжито заходів та прийнято рішення щодо формування  оптимальної мережі ЗЗСО. Зокрема, у зв’язку з малою наповнюваністю класів у закладах загальної середньої освіти та високою вартістю утримання 1-го учня ліквідовано 17 ЗЗСО, призупинено освітній процес у 8 ЗЗСО, реорганізовано 23 школи.

Наразі наявна мережа закладів освіти на початок нового навчального року повністю задовольняє потреби населення у наданні якісних освітніх послуг. У 2023/2024 навчальному році функціонує 39 опорних шкіл та 55 філій.

Функціонує 99 ЗЗСО, де 9362 учнів охоплено поглибленим вивченням предметів. У 261 ЗЗСО здійснюється профільне навчання для 12554 учнів.

На 2023-2024 навчальний рік призначено 75 обласних стипендій переможцям ІІІ етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з базових дисциплін та ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук, які у 2022 році отримали дипломи першого ступеня в означених інтелектуальних конкурсах і продовжують навчання у закладах освіти Черкаської області, по 5 стипендій голови обласної державної  адміністрації  та  голови обласної ради обдарованим дітям області з виплатою  разової  допомоги педагогам, які їх підготували.

У 2023/2024 навчальному році продовжується реалізація реформи НУШ, впровадження вимог нового Державного стандарту базової середньої освіти.

До впровадження концептуальних засад Нової української школи у базовій середній освіті обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників підготовлено 11980  освітян області, з них 10803 вчителі 5-11 класів та 1177 керівників закладів загальної середньої освіти. Крім цього, у відповідь на виклики воєнного часу науково-педагогічний колектив нашого інституту започаткував волонтерський проєкт, у рамках якого на безоплатній основі було здійснено підготовку до роботи в умовах Нової української школи 3560 педагогічних працівників Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Запорізької, Київської, Луганської, Миколаївської, Одеської, Сумської, Харківської, Херсонської, Чернігівської областей, які не мали змоги зробити це у своїх регіонах у зв’язку із активними бойовими діями на цих територіях.

В області реалізуються 4 обласні програми у галузі загальної середньої освіти, у рамках реалізації яких для шкіл області закуповуються на засадах співфінансування набори робототехніки ЛЕГО; шахові кабінети; навчальні кабінети (математики, фізики, біології, географії, інформатики, „Захист України“ та інші); лінгафонні кабінети та комп’ютерні комплекси.

Для 45 закладів освіти області в рамках обласних програм на умовах співфінансування придбано  шкільні набори LEGO. Окрім того придбано 104 навчальних кабінетів (12 – інформатики, 6 – Захисту України, 8 – математики, 9 – фізики, 8 – хімії, 8 – біології, 7 – географії) 46 лінгафонних кабінетів та 6 шахових кабінетів.

Упродовж 2023 року за кошти місцевих бюджетів та спонсорські кошти придбано 629 сучасних комп’ютерів

У 2023 році до закладів освіти поставлено 18 шкільних автобусів, закуплених на засадах співфінансування (70% – кошти з державного бюджету, 30 % – кошти місцевих бюджетів).  За кошти місцевих бюджетів придбано 14 шкільних автобусів.  Однією громадою завершено процес закупівлі шкільного автобуса, який розпочався у 2022 році. Крім того, отримано 4 шкільні автобуси, як гуманітарну допомогу від Французької Республіки.

Проводиться робота щодо розвитку інклюзивної освіти для дітей із особливими освітніми потребами (далі – ООП).

Інклюзивне навчання забезпечує 322 заклади освіти області, з яких – 225 закладів загальної середньої освіти та 97 закладів дошкільної освіти. У них функціонує 734 класи та 195  дошкільних груп. Інклюзивним навчанням охоплено 1375 дітей, що на 274 більше, ніж у минулому році.  Зокрема, 635 учнів закладів загальної середньої освіти та 392  дитини з числа вихованців дошкільних закладів освіти.  Упродовж 2023 року у закладах загальної середньої освіти додатково відкрито 126 класів з інклюзивним навчанням для 190 дітей з особливими освітніми потребами.  На базі трьох Черкаських міських шкіл створено та функціонують 9 спеціальних (інтегрованих) класів для 101 дитини із ООП.

Для забезпечення належного освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у закладах освіти введено 862 посади асистента вчителя та вихователя (692 посади асистента вчителя і 170 асистентів вихователя).

Для більш комфортного та ефективного навчання дітей з ООП у закладах загальної середньої та дошкільної освіти створено 210 ресурсних кімнат, які сприяють розвитку соціальних навичок, навичок спілкування та поведінки дітей, шо на 35 більше, ніж у минулому році. 13 медіатек  сприяють  розширення доступу дітей до медіаресурсів.

В області функціонує 25 інклюзивно-ресурсних центрів (далі – ІРЦ) та обласний ресурсний центр підтримки інклюзивної освіти при КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», який здійснює методичне та аналітичне забезпечення діяльності ІРЦ області,  проводить аналіз даних щодо фахівців, які надають психолого-педагогічні, корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами, здійснює підвищення професійної компетентності педагогічних працівників ІРЦ та закладів освіти.

Інклюзивно-ресурсні центри Черкаської, Канівської, Городищенської, Тальнівської, Маньківської, Монастирищенської, Кам’янської , Паланської територіальних громад використовують мобільний ІРЦ – автомобільний транспортний засіб спеціального призначення, обладнаний для проведення комплексної оцінки та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб з ООП, які проживають у віддалених населених пунктах та мікрорайонах.

В області запроваджена перша в Україні програма „Інноваційні школи Черкащини“, в рамках якої 28 шкіл оснащено мульмедійними засобами навчання з програмним забезпеченням та придбано сучасне комп’ютерне обладнання й інтерактивні комплекси для 140 кабінетів фізики, хімії, біології, іноземної мови, математики, географії та інших. А також майже 300 комп’ютерів. Впроваджено інформаційну систему „Безпечна та ефективна школа“.  Загалом за період реалізації програми за рахунок співфінансування на інноваційні школи використано близько 153 млн грн.

Анонси