Одним з основних завдань діяльності закладів світи є забезпечення кожної особи якісними освітніми послугами, що відповідають її індивідуальним потребам і можливостям у комфортному, безпечному, безбар’єрному середовищі, яке сприяє розкриттю потенціалу кожного учасника освітнього процесу.
У трьох закладах загальної середньої освіти м. Черкаси функціонують 9 спеціальних класів для дітей з порушеннями мовлення та інтелектуального розвитку, у яких навчаються 99 учнів (Черкаська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 6 Черкаської міської ради Черкаської області, Черкаська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 8 Черкаської міської ради Черкаської області та Черкаська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 32 Черкаської міської ради Черкаської області).
У спеціальних класах створено умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами (далі – ООП) шляхом належного кадрового, матеріально-технічного забезпечення, забезпечення універсального дизайну та розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості кожного учня.
Учителі, працюючи з дітьми з ООП, добирають такі освітні технології і методики, які дають позитивний результат. Особливу увагу педагоги приділяють особистісно-орієнтованій технології, що дає змогу здійснити індивідуальний підхід, стимулюють пізнавальну активність, навчальну діяльність та визначати шляхи здобуття ґрунтовних знань, умінь і навичок.
Методичний супровід педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти, які навчають дітей з ООП у спеціальних класах здійснюють фахівці ресурсного центру підтримки інклюзивної освіти КНЗ „Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради”. Протягом 2024 року для вчителів проведено педагогічні діалоги „Психолого-педагогічний супровід дитини із затримкою психічного розвитку”, вебінар-практикум „Як порозумітися з дитиною з розладами аутистичного спектра. Подолання труднощів комунікації”, методичну палітру „Активні методи навчання дитини з особливими освітніми потребами”, педагогічну майстерню „Основи результативного навчання дітей з особливими освітніми потребами. Вправи, техніки і методики для корекційних уроків” тощо.
Велику роль у вихованні дитини з ООП, здатної здійснювати самостійний вибір і приймати відповідальні рішення у різних життєвих ситуаціях, відіграє впровадження в освітній процес активних ігрових методів навчання. Особливо важливі ігрові методи у роботі з дітьми, коли вони є активними учасниками, творцями своєї думки, мають можливість вибору, самовираження, саморозвитку, що підвищує їхню інтелектуальну активність, пізнавальну самостійність та ініціативність. Також це сприяє розвитку уваги, логічного мислення, мовлення.
Однією з інноваційних технологій навчання є технологія проблемного навчання. Найчастіше на уроках створюється така проблемна ситуація, коли перед учнем стають завдання подолати перешкоди. Всі учні працюють за алгоритмом (дуже часто в групах); шукають способи розв’язання проблемних ситуацій. У цьому їм допомагають дидактичні матеріали, наочність, яку розробив або підібрав учитель.
Окрім того, фахівці: психолог, вчитель-логопед, вчитель-реабілітолог – проводять корекційно-розвиткові заняття з дітьми з ООП, зокрема:
-Корекція мовлення – 5 годин у кожному класі;
-Корекція розвитку – 3години у кожному класі;
-Логоритміка – 2години у кожному класі;
-Лікувальна фізкультура – 2 години у кожному класі.
Предмет „Лікувальна фізкультура” спрямований на гармонізацію психофізичного розвитку учнів і корекцію їх порушень, а саме: розвиток координаційних здібностей, корекцію психоемоційного стану та психофізичного напруження, розвиток і корекцію основних видів локомоції дитини (ходьби, бігу). Ці заняття проводяться в кабінеті ЛФК, де створено умови для безпеки учнів, обладнання і приладдя відповідають віковим особливостям учнів та дають можливість залучати до активної участі всіх дітей.
Основним завданням предмету „Логоритміка” є подолання мовленнєвих порушень учнів шляхом розвитку, виховання та корекції рухової сфери в поєднанні зі словом та музикою у процесі нейропсихологічної корекції.
Метою корекційно-розвиткових занять „Корекція мовлення” є компенсація порушень мовленнєвого розвитку та створення умов для формування навичок вільної комунікації, що сприятиме включенню дітей з тяжкими порушеннями мовлення до суспільного життя, емоційну сферу, як таку, що здатна трансформувати зовнішні впливи, тобто процес навчання, у особистісні смисли.
Метою корекційно-розвиткової роботи на заняттях „Корекція розвитку”є формування здорової особистості школярів, корекція їх соціо-емоційних порушень, пізнавальної діяльності, спілкування та створення умов для розкриття їх особистісного потенціалу.
Створення спеціальних класів в закладах освіти передбачає необхідність створення майданчиків, які дадуть можливість кожній дитині отримати ресурс, розвинути сенсомоторику, соціалізуватися. Для проведення корекційно-розвиткових занять у закладах облаштовано спеціальні приміщення:
− кабінет лікувальної фізкультури, де проводяться заняття, що сприяють гармонізації фізичного і психічного розвитку дитини; активізують роботу серцево-судинної та дихальної систем, формують поставу; фахівці застосовують різні форми, методи роботи, різні рівні навантаження;
−кабінет логопеда, де створено сучасний корекційно-розвитковий простір для якісної та ефективної допомоги дітям, які мають порушення мовлення;
−сенсорно-ресурсна кімната – додатковий інструмент для формування психологічного та фізичного здоров’я дітей з ООП, для підвищення ефективності навчання особливих дітей на основі сенсорної стимуляції та емоційного розвантаження. В цій кімнаті зібрані стимулятори, які діють на сенсорні сфери сприйняття дітей, що сприяє сенсорній інтеграції дітей з особливостями розвитку.
Правильно продумана та ефективно впроваджена корекційно-розвиткова складова дає змогу учням з ООП на засадах рівності та доступності, взаємної довіри, толерантності і поваги повноцінно здобувати освіту у Новій українській школі.