Як інтегрувати безбар’єрність у маркетингові комунікації бізнесу

Працевлаштування людей з інвалідністю — це не інструмент піару, а насамперед цінність та частина політики людських ресурсів у компанії. Проте за різноманіттям в колективі стоїть багато можливостей для вашої справи. Зокрема комунікаційних.

Звісно, що меседж про те, що ваша компанія інклюзивна, народжується з ваших цінностей. Вони є фундаментом вашого бізнесу. Але залишати його всередині стін вашої компанії не потрібно. Навпаки, якщо ви вже вирішили стати безбар’єрними і робите для цього кроки, про це необхідно говорити. Чому? Тому що між інклюзивністю та вашою ефективністю і конкурентоспроможністю є прямий зв’язок.

Інна Волосевич, заступниця директора дослідницької агенції Info Sapiens, говорить, що видима інклюзивність цієї компанії сприяє тому, що коло партнерів, з якими вони працюють та яким надають послуги, постійно розширюється. Беззаперечний плюс інклюзивного підходу — репутація. Запровадження інклюзивних практик сприяє створенню іміджу роботодавця, який дослухається до потреб своїх працівників та клієнтів. Це також один із критеріїв, на який звертають увагу потенційні кандидати на роботу.

З чого ж почати комунікацію безбар’єрності для зовнішнього світу та як йому розповісти про те, що ви інклюзивні?

Оформлення сайту

Для початку зробіть сайт своєї компанії. Ви можете розписати у графі «Про нас» цінності, які є важливими для вашого бізнесу. Або ж навіть в окремій графі розмістити власну хартію етики. Якщо ви заручитесь підтримкою громадських організацій, які займаються правами людей з інвалідністю, можете розмістити їхні лого у графі ваших партнерів, якщо така є. Де шукати подібні організації, читайте тут.

І топ-рівень буде, звісно, якщо ви зробите субтитри для своїх корпоративних відео, а також версію сайту для людей з порушеннями зору. Наприклад, додасте текстове озвучення або адаптуєте сторінку без прив’язки до кольорів. Як це робити, можна дізнатись тут.

Вакансії

Далі — вакансії. І це стосується як вакансій, які ви розміщуєте на власних ресурсах, так і на пошукових сайтах. Обов’язково зазначайте в описі, що ваша компанія є безбар’єрною. Як правильно складати вакансію, читайте за посиланням.

Навчальні тренінги 

Ви можете влаштовувати навчальні тренінги для команди всередині із залученням фахівців. Зазвичай тренерів вам можуть підказати громадські організації, які опікуються питаннями різноманітності та інклюзії. Стежте за публічними заходами на тематику інклюзивності. Віталій Кулько з Isobar Ukraine саме на такому семінарі надихнувся на запуск інклюзивного стажування у компанії, а також знайшов однодумців для цього проєкту і двох потенційних співробітників.

Співпраця з громадськими організаціями

Радимо підписатись на сторінки громадських організацій, які займаються правами людей з інвалідністю. Якраз для того, щоб бути в курсі тематичних заходів, як-от Форум інклюзивності. А також для видимості вашого бізнесу як безбар’єрного. Для цього коментуйте пости сторінок, запропонуйте їм розміщення вакансій вашої компанії тощо. Ви також можете запропонувати партнерську підтримку якоїсь організації чи її заходу: це може бути спонсорська підтримка, інформаційна чи, наприклад, надання якихось послуг (дизайн, креативні ідеї, трансфер, кейтеринг тощо). 

Інклюзивні проєкти

Можна робити власні інклюзивні проєкти чи в колаборації з іншим бізнесом, який розділяє ваші цінності. Наприклад, Mastercard у 2019 році зробив музичний фестиваль Atlas Weekend доступним для людей з порушеннями слуху. Компанія представила спеціальний майданчик #MastercardVibes, де можна було відчути музику виконавців головної сцени фестивалю – завдяки вібраціям, візуальному еквалайзеру та перекладу жестовою мовою. Крім того, вони запросили перекладачів жестової мови з Америки, які навчили українських сурдоперекладачів, як показувати пісні. І декілька концертів зірок стали повністю доступними, адже супроводжувались ось таким синхронним перекладом.

А от IKEA разом з агенцією McCann Tel Aviv розробили проєкт ThisAbles. Це серія аксесуарів, які роблять меблі дружніми до людей з інвалідністю. Ідею запропонував Ельдар Юсупов, хлопець із церебральним паралічем, якому було важко самостійно підвестись з дивану. Провівши дослідження, агенція дослідила, що 10% населення стикається з тими ж проблемами, що й Ельдар Юсупов. Як з’ясувалося пізніше, ідея стала дуже затребуваною, адже цей проєкт заохотив й інших людей з інвалідністю купувати меблі від IKEA. У результаті виникла пропозиція зробити креслення безпечних аксесуарів для меблів та викласти їх онлайн, щоб люди могли їх надрукувати на 3D-принтері, незалежно від того, де вони живуть. Ідея стала важливою для всього світу — сайт відвідали люди зі 151 країни.

Згадаймо приклад Ощадбанку, який більше п’яти років активно займається інклюзією людей з порушеннями слуху. Ще у 2015 році компанія навчала своїх співробітників жестів, щоб ті могли надати якісні банківські послуги без будь-яких бар’єрів у мові. Тодішній директор банку Андрій Пишний, який сам має вади слуху, заснував громадську організацію «Відчуй». І власне, ця організація робить досить цікаві та корисні проєкти. Кілька років тому був створений фотопроєкт «Зіркова абетка» за участю українських музикантів, телеведучих та спортсменів, щоб звернути увагу на проблему нечуючих людей та тих, хто втрачає слух. А восени 2020 року ця ГО запустила проєкт «Кабінет на колесах». Три  місяці вони відвідували міста України, щоб безкоштовно перевірити слух усім охочим віком від 7 до 55 років.

Інклюзивна реклама

Усі перераховані проєкти — по суті, соціальні, але вони добре зіграли на імідж компаній, які їх реалізовували. Бо це насамперед комунікаційні кампанії. Проте і комерційні заходи можуть теж бути інклюзивними. Ми говоримо зараз про рекламу ваших послуг та продуктів. Наприклад, якщо ви робите відеорекламу або білборди чи постери, то одним із героїв може бути людина з інвалідністю. Припустимо, покупець у магазині або відвідувач кафе. Або ж касир, обслуговуючи, спілкується мовою жестів. Варіантів безліч. Безбар’єрність може проявлятись і у супроводжувальних субтитрах до відеороликів. А якщо ви використовуєте друковану продукцію, то можна застосовувати технологію шрифта Брайля.

Публічні інтерв’ю та участь у заходах

Не менш значущими та ефективними є публічні виступи. Хоча, звичайно, спочатку треба задекларувати політику всередині бізнесу, далі почати діяти, і вже після того про ці дії говорити публічно. Насправді кожен кейс безбар’єрності в Україні сьогодні — це подія, і організатори тематичних заходів завжди у пошуку спікерів, які можуть поділитись власним досвідом.

«Я пам’ятаю, як п’ять років тому шукала бізнес, який вибудовує політику гендерної рівності. Тоді кількість компаній, які б говорили про це публічно, дорівнювала кількості пальців на одній руці. Зараз їх вже десятки, бо тема стала мейнстримом. Те саме стосується й інклюзивності. До нас звертається бізнес із проханнями провести тренінги з коректної термінології, наприклад. А далі ми спостерігаємо за розвитком цих компаній, і коли вже влаштовуємо власні заходи, форуми, чи знімаємо мотиваційні ролики і шукаємо спікерів, я вже знаю, до кого мені звернутись», — говорить Таня Касьян, проєктна менеджерка ГО «Точка опори ЮА».

Участь у тематичних преміях та конкурсах

Ця ж організація влаштовує національне дослідження політик рівності та інклюзивності в бізнесі — Індекс корпоративної рівності. Серед критеріїв є і безбар’єрність великого, середнього та малого бізнесу. Результати публікуються раз на два роки у звіті із рейтингом найпрогресивніших та доступних компаній.

Подібні рейтинги складають сайти з пошуку роботи, є і окремі премії для бізнесу в категорії кращого роботодавця. Наприклад, пекарня Good Bread for Good People отримала це звання у 2017 році від HeadHunter. А Isobar Ukraine отримали декілька нагород та відзнак за свій проєкт інклюзивного стажування для людей з порушеннями слуху.

«Ми беремо участь у подібних конкурсах та фестивалях, щоб показати іншим компаніям — працевлаштовувати людей з інвалідністю не так складно, як вони гадають. Вони на нашому прикладі бачать, що це реально: адаптувати свій бізнес, отримати підтримку від команди та довести, що немає ніяких бар’єрів», — говорить Віталій Кулько. 

Участь у таких преміях є сигналом для людей про те, що ваша компанія інклюзивна та соціально відповідальна. І тут ми знову повертаємось до першої тези — про конкурентоспроможність, привабливість для клієнтів та партнерів.

Тож, як бачите, цінність безбар’єрності можна інтегрувати в маркетингові комунікації бізнесу, головне — робити це поступово. Спочатку зміни мають відбутись всередині вашої компанії, а ось далі можна про це комунікувати назовні і навіть робити з того цілі інформаційні кампанії.

 

Стрічка новин