Транспорт – одна з найголовніших сфер матеріального виробництва, яка значною мірою визначає рівень та структуру економіки, особливості розміщення населення і виробництва, а також є найважливішою ланкою, яка зв’язує всі галузі господарського комплексу в єдине ціле. Транспорт здійснює зв’язок між виробництвом та споживанням, між промисловістю і сільським господарством, між видобувними та обробними галузями промисловості, забезпечує економічні зв’язки між окремими країнами та потребу населення в усіх видах перевезень.
У І півріччі 2020 року підприємствами транспорту області перевезено 6 030,4 тис. т. вантажів, що на 14,5 % менше від обсягів відповідного періоду попереднього року. Вантажооборот зменшився на 9,8 % і становив 4 847,4 млн ткм.
Послугами пасажирського транспорту у І півріччі 2020 року скористалися 19 954,1 тис. пасажирів, що на 49,6 % менше ніж у відповідному періоді попереднього року. Пасажирооборот зменшився на 60,9 % і становив 541,3 млн пас.км.
Реєстр міжміських та приміських автобусних маршрутів загального користування
ПАМ’ЯТКА „Вийти з тіні“ Шановний майбутній підприємець!
Автомобільний транспорт
У січні – червні 2020 року автомобільним транспортом перевезено 6 423,4 тис. т. вантажів та виконано вантажооборот в обсязі 1 238,1 млн ткм, що відповідно на 25,1 % та на 13,3 % більше обсягів відповідного періоду попереднього року.
Автомобільним транспортом у січні – червні 2020 року скористалися 14,3 млн пасажирів, що менше на 47,7 % ніж у відповідному періоді 2019 року, виконана при цьому пасажирська робота дорівнює 176,9 млн пас. км, що на 43,9 % менше обсягів відповідного періоду попереднього року.
Автобусні перевезення в області здійснювались на 529 внутрішньообласних автобусних маршрутах, у т.ч. на 121 міському, 295 приміських та 113 міжміських.
На міських та приміських автобусних маршрутах загального користування пасажири з обмеженими фізичними можливостями можуть скористатися 65 автобусами пристосованими для перевезень відповідних категорій громадян.
Послуги з пасажирських перевезень в області надають 25 підприємств та 60 приватних підприємців.
Станом на 01.07.2020 в області налічувалося 855 населених пунктів (міст – 31, селищ – 100, сіл – 724) із яких 36 сільських населених пунктів області мали потребу у забезпечені транспортним сполученням з районним центром.
Пасажири мали можливість скористатися послугами 1 автовокзалу, 25 автостанціями і 2 880 автобусними зупинками, які розташовані на територіях населених пунктів та вздовж автобусних маршрутів загального користування.
Залізничний транспорт
На території області розташовано 23 підприємства залізничного транспорту, 3 залізничні вокзали (Черкаси, Христинівка, ім. Т. Г. Шевченка), а також лінійні станції: Перегонівка, Володимирівка, Сердюківка, Сміла, Білозір’я, Панське, Пальміра, Золотоноша, Драбове, Райгород, Кам’янка, Косарі, Городище, Цвіткове, Хлистунівка, Корсунь, Сотники, Іскрене, Шпола, Сигнаївка, Звенигородка, Шаласька, Тальне, Розсохуватка, Подібне, Поташ, Яроватка, Умань, Монастирище, Багачове.
Продаж проїзних документів здійснюється на наступних станціях (вокзалах): ім. Т. Г. Шевченка, Черкаси, Христинівка, Пальміра, Золотоноша, Драбове, Кам’янка, Городище, Цвіткове, Корсунь, Шпола, Звенигородка, Тальне, Поташ, Умань, Монастирище, Багачове.
Вантажні перевезення здійснювались на таких станціях: Кононівка, Жашків, Ім.Тараса Шевченка, Іскрене, Монастирище, Христинівка, Умань, Поташ, Тальне, Звенигородка, Богачеве, Лисянка, Дашуківка, Шпола, Сигнаївка, Корсунь, Городище, Хлистунівка, Цвіткове, Перегонівка, Кам’янка, Сердюківка, Сміла, Білозір’я, Черкаси, Золотоноша І, Пальміра, Драбове-Барятинське.
У І півріччі 2020 року залізничним транспортом відправлено 592,9 тис. пасажирів, що на 53,3 % менше рівня обсягів відповідного періоду 2019 року та виконана при цьому пасажирська робота складає 335,5 млн пас. км, що на 66,6 % менше ніж у відповідному періоді попереднього року.
Залізничним транспортом у січні – червні 2020 року відправлено вантажів 2668,4 тис. т, що на 10,3 % менше ніж у відповідному періоді попереднього року та виконаний вантажооборот становив 3750,4 млн ткм, що на 18,5 % менше порівняно з січнем – червнем 2019 року. На залізничному транспорті у січні – вересні 2019 року скоротилося відправлення вантажів на 2,9%, зокрема: лісових вантажів – на 85,2 %, чорних металів – на 70,2 %, будівельних матеріалів – на 47,1 %, брухту чорних металів – на 22,9 %. Збільшилось відправлення кам’яного вугілля у 4,5 раза, зерна і продуктів перемолу – на 37,0 %, коксу – на 3,3 %.
Річковий транспорт
Річковий транспорт є важливою галуззю економіки та має в області великі потенційні можливості. На Черкащині протікає біля 1037 річок, найбільша з них Дніпро – головна водна артерія України. В регіоні проходить 150 кілометрів експлуатаційних річкових судноплавних шляхів.
Перевезення Дніпром мали велике історичне значення ще з часів Київської Русі. Вони зміцнювали торговельні та культурні зв’язки держави. В подальшому спорудження на річці каскаду водосховищ забезпечило судноплавство по всій її довжині.
Той факт, що Дніпро – третя за довжиною та площею басейну річка Європи, обумовлює сучасний розвиток галузі в форматі туризму та вантажних перевезень.
Наразі галузь річкового транспорту області представлена наступними підприємствами та інфраструктурою:
- пристань № 1 (м. Черкаси);
- ВП „Канівський судноплавний шлюз“
- КП „Авто-Ріка“ (м. Канів);
- пристань „Митниця“ (м. Черкаси);
- пристань (річковий вокзал) „Адамівка“ (Чигиринський район);
- пристань „Тарасова гора“ (м. Канів);
- ПАТ „Черкаський річковий порт“ (м. Черкаси);
- ПП „Суднобудівна верф „Оріон“;
- Філія Вітове ТОВ СП „Нібулон“.
Канівський судноплавний шлюз створений з метою забезпечення безперебійного пропуску суден, які прямують головною водною транспортною артерією України р. Дніпро.
Шлюз було введено в експлуатацію 22.07.1972 року шлюзуванням т/х «Т.Г.Шевченко».
ПАТ “Черкаський річковий порт“ приймає самохідні вантажні трюмні судна типу „ріка – море“ в/п до 3000 т, річкові судна г/п 600-2000 т.
У порту Черкаси можливий невеликий ремонт суден.
Черкаський річковий порт має в своєму розпорядженні експлуатаційно-перевантажувальний комплекс, розташований в м Черкаси. Основна номенклатура – метал, устаткування, залізобетонні вироби, тарно-штучні вантажі; мінерально-будівельні вантажі та ін.
До процесу відновлення пасажирських перевезень по Дніпру, популяризації туристичних подорожей серед мешканців області залучені представництва місцевих туристичних операторів „НАМІ“ та ТОВ „Туристична компанія „Мандрівник“.
З метою підвищення рентабельності перевезень річковим транспортом бажаючим відпочити на теплоході пропонується отримати такі додаткові послуги: організація корпоративів, бенкетів, фуршетів, весіль, дитячих свят, семінарів, конференцій, тренінгів, випускних вечорів, пікніків на островах
та інше.
Повітряний транспорт
Вдале розташування Черкаського аеропорту в географічному центрі України на перетині міжнародних повітряних коридорів Захід – Схід, Північ – Південь, що з’єднують скандинавські країни і країни Прибалтики з Близьким Сходом, а країни Західної Європи з країнами Середньої Азії і Далекого Сходу, а також Росію із Західною Європою; наявність поряд зручної транспортної розв’язки; можливість використання потенціалу залізничної станції Черкаси, Черкаського річкового вантажного порту, дають цьому об’єкту значні стратегічні переваги перед іншими аеропортами України.
29.03.2007 він отримав новий Сертифікат і 07.05.2007 відновив свою роботу аеропорту – приземлився випробувальний літак „Бічкрафт Б-350“. Проте, з того часу аеропорт приймав лише чартерні рейси, яких до сьогодні було трохи більше 200. На даний час аеропорт не працює за призначенням.
Комунальне підприємство „Аеропорт Черкаси“ Черкаської обласної ради“ – це комунальне унітарне підприємство, метою діяльності якого є задоволення суспільних потреб в обслуговуванні пасажирів, багажу, вантажів авіаційним транспортом. Підприємство є об’єктом спільної власності громади Черкаської області та знаходиться у галузевому управлінні Департаменту інфраструктури Черкаської ОДА.
Загальна площа території аеропорту – 173,4 га.
До комплексу аеропорту входять: будівля аеровокзалу загальною площею 5708,6 кв. м.;
- зал прильоту та вильоту загальною площею 345,7 кв. м.;
- основна злітно-посадкова смуга із штучним покриттям – 2500 м×42 м;
- вантажний склад пропускною здатністю 120 тон на добу;
- ангари-укриття та інші необхідні службові приміщення, споруди та асфальтові площадки.
За півріччя 2020 року не було прийнято та випущено жодного літака. Авіаційна діяльність з обслуговування літаків та пасажирів не проводилась.
Основною причиною відсутності поліпшення фінансового стану підприємства є відсутність регулярної роботи з основного виду діяльності підприємства – прийому та випуску повітряних суден, а також недостатня кількість орендарів майна.
Чисельність штатних працівників на 1 липня 2020 року складає 38 штатних одиниць.
Для стабільної та прибуткової роботи КП „Аеропорт Черкаси Черкаської обласної ради“ необхідно відновити роботу підприємства за основним видом діяльності: закінчити капітальний ремонт штучної злітно-посадкової смуги (роботи проводяться – 93% готовності) та провести сертифікацію аеродрому, провести ремонт огорожі периметру аеродрому (проект готовий і подано
на ДФРР), перону (готується проект на ДФРР), руліжної доріжки (готується проект на ДФРР), встановити світло-сигнальне обладнання, придбати автоматичну авіаметеостанцію, отримати Сертифікат експлуатанта аеродрому.
Також, на території області розташований аеродром „Умань“ (недіючий).
Згідно з наказом Міністерства оборони України та Державної авіаційної служби України від 07.04.2015 № 159/190 аеродром „Умань“ визнано аеродромом спільного користування державною та цивільною авіацією України. У разі відновлення його роботи організація, виконання
та забезпечення польотів повітряних суден, а також обслуговування повітряного руху на аеродромі спільного використання буде здійснюватися підрозділами військової частини А 2614.
Аеродром „Умань“ розташований на південно-західній окраїні м. Умань. Площа аеродрому становить 157,7 га. На території розташовані:
- грунтова злітно-посадкова смуга розміром 2500х50 м;
- злітно-посадкова смуга зі штучним покриттям розміром 2510х48 м;
- мережа руліжних доріжок загальною довжиною 3150 м;
- місця стоянки повітряних суден розміром 1250х80 м;
- перон розміром 650х80 м;
- об’єкти радіотехнічних засобів належать державному підприємству обслуговування повітряного руху України „Украерорух“ і зберігаються
в робочому стані.
Стаціонарний зв’язок
Станом на 01.07.2020 в області налічувалося 123,3 тис. абонентів основних телефонних апаратів, в тому числі в домашніх оселях користувались стаціонарним зв’язком 96,6 тис. абонентів.
Інтернет
ХХІ століття розглядається, як ера інформаційного суспільства, що вимагає для свого ефективного розвитку створення глобальної інформаційно-телекомунікаційної інфраструктури. Продовжує зростати кількість користувачів всесвітньої мережі Інтернет.
Станом на 01.07.2020 в області нараховувалося 624,4 тис. абонентів Інтернет (домашніх).
Телебачення
В області впроваджено багатоканальне телевізійне мовлення понад 60 каналів. Станом на 01.07.2020 кількість споживачів кабельного телебачення становило 17,4 тис. осіб.
Поштовий зв’язок
На ринку поштових послуг загального користування області функціонують регіональний представник національного оператора поштового зв’язку – Черкаська дирекція УДППЗ „Укрпошта“ та оператори поштового зв’язку недержавної форми власності. Станом на 01.07.2020 мережа поштового зв’язку нараховує 503 стаціонарних відділень, з них 62 розташовано в містах, 426 – в сільській місцевості та 15 пересувних пунктів.
Мобільний зв’язок
Позитивна динаміка надання послуг мобільного зв’язку регіону обумовлена науково-технічним прогресом та соціально-економічними факторами. Беззаперечні її переваги – зручність та конфіденційність, а також значна кількість допоміжних функцій забезпечують попит. Наразі в області налічується 1263,5 тис. абонентів мобільного зв’язку.