Загальна середня освіта (2016-2017 навчальний рік)

В області обліковується 642 (функціонує – 620) загальноосвітні навчальні заклади (у тому числі 3 приватні), у яких навчається 110225 учнів, у тому числі 12037 першокласників.

Для задоволення освітніх запитів громадян, в області функціонує 1 вечірня (змінна) школа у м. Черкасах (223 учні). Крім того, при загальноосвітніх навчальних закладах у 4 регіонах відкрито вечірні (змінні) класи з очною (заочною) формою навчання, які охоплюють 123 учні. 2314 учнів у 2016-2017 навчальному році навчаються за індивідуальною формою.
Для розвитку здібностей обдарованої учнівської молоді функціонують 15 гімназій, 14 ліцеїв, 3 колегіуми, 30 спеціалізованих шкіл, територіальне відділення Малої академії наук. Запроваджене профільне навчання у 369 школах, у 193 школах відкриті класи з поглибленим вивченням окремих предметів, 975 учнів здобувають професію у 8 міжшкільних навчально-виробничих комбінатах.
За результатами проведення обласного конкурсу на кращий проект опорної школи визначено переможцями, та відповідно до перспективних планів об’єднаних територіальних громад визначені як опорні навчальні заклади: Монастирищенська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Монастирищенської районної ради, Городищенська загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів № 3 Городищенської районної ради, Білозірська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Білозірської сільської ради Черкаського району Черкаської області.
До списку 24 пілотних опорних шкіл, відібраних у рамках проекту з реформування сільської освіти в Україні Міністерством фінансів України, що був започаткований спільно з Міністерством освіти і науки України та став можливий завдяки підтримці групи донорів, серед яких – Уряд США, Western NIS Enterprise Fund, а також компанія „Майкрософт Україна“, яка погодилася надати технічну допомогу в оснащенні опорних навчальних закладів, увійшла Катеринопільська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1 Катеринопільської районної ради.

З метою поліпшення якості природничо-математичної освіти, формування інноваційного суспільства та підвищення конкурентоспроможності економіки, у 2016 році було внесено зміни до програми підвищення якості шкільної природничо-математичної освіти та продовжено термін її дії до 2021 року.
У 2015 році придбано 4 шкільні набори LEGO з програмним забезпеченням для вивчення окремих предметів у 1-10 класах. У 2016 році –  5 шкільних наборів LEGO для Черкаської гімназії № 9 імені О. М. Луценка Черкаської міської ради, Тальнівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Тальнівської районної ради, Золотоніської спеціалізованої школи № 2 інформаційних технологій Золотоніської міської ради, Коробівського навчально-виховного комплексу „загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад” Золотоніської районної ради, Монастирищенської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Монастирищенської районної ради.

З метою виявлення і розвитку у дітей творчих та математичних здібностей, формування початкових знань з математики, навчання школярів аналітично мислити та покращення механічної пам’яті, ефективного розв’язання нетипових завдань 4 навчальні заклади – Вільшанська загальноосвітньої школа І-ІІІ ступенів Городищенської районної ради, Руськополянська загальноосвітня школа І-ІІІ  ступенів № 2 Черкаської районної ради, Христинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2, Смілянська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 5 Смілянської міської ради забезпечені шаховими кабінетами у 2016 році.
Створений єдиний інформаційний освітній простір Черкащини: комп’ютеризовано 100 % загальноосвітніх навчальних закладів, 100 % із них підключено до мережі Інтернет. 82 % загальноосвітніх шкіл мають власні сайти. Встановлено 821 навчальний комп’ютерний комплекс. Усі шкільні бібліотеки обладнані комп’ютерною технікою та підключені до мережі Інтернет.

В області діє обласна програма впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх закладів інформаційно-комунікаційних технологій „Сто відсотків“ на період до 2021 року.
У 2016 році придбано 5 лінгафонних кабінетів для Тернівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Смілянської районної ради, Монастирищенської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів № 5 Монастирищенської районної ради, Червонослобідської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 1 Черкаської районної ради, Леськівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Черкаської районної ради та для Городищенської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 Городищенської районної ради.
Затверджена обласна цільова програма „Інноваційні школи Черкащини на період до 2020 року“. Метою програми є створення умов для перспективного розвитку інноваційних шкіл Черкаської області, оптимізація процесу впровадження інновацій в освітній процес з урахуванням сучасних світових тенденцій, підвищення ефективності та якості регіональної системи освіти.
Щорічно, завершуючи навчальний рік, підводяться підсумки участі учнів області у Всеукраїнських предметних олімпіадах, конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт Малої академії наук, відзначаються ті, хто своєю інтелектуальною працею прославляє Черкащину.
У 2016 році 59 учнів із 7 районів і 3 міст області взяли участь у ІV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів. Здобули перемогу 24 учні, що становить 41 %.

Тісна співпраця учнів, їхніх учителів та науковців дає добрі результати: впродовж п’яти останніх років. За результатами виступу на Всеукраїнських змаганнях Черкаське територіальне відділення Малої академії наук (далі – МАН) займає традиційно 7-8 місце у загальнонаціональному рейтингу. За результатами виступу у 2016 році з 46 учасників ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН перемогу отримали 24 учні. У 2016 році команда Черкаської області здобула 5 золотих медалей. Це є найвагомішим досягненням за останні 10 років.
Вирішальну роль відіграє національно-патріотичне виховання школярів. У рамках реалізації Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затвердженої Указом Президента України від 13 жовтня 2015 року розширено мережу гуртків патріотичного спрямування. Функціонує 1 061 гурток  (13 тис. учнів).
З метою формування у школярів патріотизму з 1 вересня 2016 року у кожному районі та містах обласного значення створено козацькі класи з числа учнів 5-8 класів. Функціонує 30 козацьких класів, у яких навчається 590 учнів. У варіативній складовій навчальних планів означених класів передбачено поглиблене вивчення історії козацтва, предметів духовно-морального спрямування, функціонування військово-патріотичних гуртків тощо.
Проводиться робота із вшанування воїнів, які захищали і захищають територіальну цілісність і незалежність України. Поновлено експозиції шкільних музеїв, кімнат та музейних куточків. Наразі функціонує 2 150 музейних об’єктів, понад 1 300 з яких відкрито у 2015-2016 роках. 170 музеїв, присвячені героям Революції гідності та героям АТО. У 66 навчальних закладах встановлено меморіальні дошки та куточки пам’яті на честь загиблих патріотів.
1 163 шкільні волонтерські загони, які об’єднують понад 14,5 тис. учнів, надають шефську допомогу понад 1 500 родинам учасників антитерористичної операції та Революції гідності.
Проводиться популяризація професії захисника Вітчизни. Стало традицією проведення на базі Навчального центру Державної прикордонної служби України імені генерал-майора І. Момота зльоту загонів Юних Друзів Прикордонників.
За ініціативою голови обласної державної адміністрації Ю. О. Ткаченка два роки поспіль відбувається нагородження учнів обласною почесною відзнакою „Відмінник Захисту Вітчизни“ за найкращі результати у вивченні предмета „Захист Вітчизни“. Таку відзнаку вже отримав 161 учень загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів.

Важливим чинником у запобіганні негативних проявів у дитячому середовищі є діяльність психологічної служби.
Безпосередньо в навчальних закладах області працює 354 практичні психологи та 383 соціальні педагоги. Крім цього, функціонують 7 центрів практичної психології та соціальної роботи у містах Ватутіне, Сміла, Черкаси, Городищенському, Катеринопільському, Корсунь-Шевченківському районах та обласний центр, які координують діяльність працівників психологічної служби, організовують методичне забезпечення, районні центри відповідно забезпечують фахівцями психологічної служби віддалені навчальні заклади сільської місцевості.
Приділяється належна увага соціальному захисту учасників навчально-виховного процесу, реалізується програма „Шкільний автобус“.               Організованим підвезенням охоплено 9402 учні, що становить 100 % від загальної кількості школярів сільської місцевості, які того потребують.

Підвезення учнів до місць навчання забезпечується 193 шкільними автобусами, з них 66 придбано за кошти місцевих бюджетів, 108 – державного бюджету, 2 – Світового банку. Протягом 2016 року придбано 22 шкільні автобуси.
Забезпечується утримання у належному стані матеріально-технічної бази навчальних закладів. Вживаються енергозберігаючі заходи: проведено капітальний ремонт котелень у 47 закладах, у 45 відремонтовано внутрішні системи опалення, у 232 школах замінено віконні блоки на металопластикові (3,8 тис. шт.), у 4 котельнях змонтовано енергоефективні котли, утеплено 5 будівель навчальних закладів, встановлюються лічильники обліку теплової енергії, природного газу і холодної води. У 58 закладах відремонтовано дахи, у 91 – заміна і ремонт інженерних мереж. Реконструйовано та капітально відремонтовано внутрішні туалети відповідно до державних санітарних норм у 40 навчальних закладах.
Продовжується робота щодо створення належних умов для безперешкодного доступу осіб з обмеженими фізичними можливостями до навчальних закладів. Так, в усіх школах-інтернатах та дитячих будинках споруджено пандуси, а також у 85 % загальноосвітніх навчальних закладів.

Поширити в соц. мережах

Share to Google Plus