Соціально-гуманітарна сфера

ДОШКІЛЬНА ОСВІТА

(2014 – 2015 навчальний рік )

У системі дошкільної освіти Черкащини протягом 2014 року для забезпечення доступу кожної дитини до дошкільної освіти розширено мережу дошкільних навчальних закладів (далі – ДНЗ), що формувалася  відповідно до освітніх запитів населення, створено умови для здобуття громадянами дошкільної освіти.

У 693 ДНЗ (у т.ч. 248 навчально-виховних комплексів) здобувають дошкільну освіту 43607 дітей (охоплено дошкільною освітою 95,7 % дітей віком від 3 до 6 (7) років, у сільській місцевості – 94,3 %). Усіма формами дошкільної освіти охоплено 98,4 % дітей віком від 3 до 6 (7) років, ДНЗ – 95 %. Діти п’ятирічного віку охоплені дошкільною освітою стовідсотково.

Навчально-виховний процес забезпечують 4613 педагогічних  працівників, 2396 педагогів мають вищу освіту.

Для забезпечення права на якісну освіту дітей з особливими потребами в області функціонує 2 санаторні ДНЗ для дітей з латентною туберкульозною інфекцією, 7 закладів спеціального та 36 – комбінованого типу. У закладах виховуються, проходять реабілітацію та корекцію фізичного розвитку 2 448 дітей. На базі ДНЗ спеціального типу працюють консультативні пункти для батьків, які виховують дітей з порушеннями мовлення, опорно-рухового апарату, розумового розвитку, зору.

Протягом 2014 року відновлено роботу після капітального ремонту ДНЗ „Ромашка” у с. Ямполі Катеринопільського району. Відкрито 5 додаткових груп у м.Черкаси, 2 – у м. Смілі, 1 – у м. Золотоноші та 6 груп  у сільській місцевості (село Ташлик Смілянського району ДНЗ „Сонечко”, Томашівський навчально-виховний комплекс „ Дошкільний навчальний заклад – загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів” Уманської районної ради, різновікова група у Вікнинському навчально-виховному комплексі, у Боярському навчально-виховному комплексі Лисянського району та у дошкільних навчальних закладах „Колобок” села Дзензелівка Маньківського району та села Скородистик Чорнобаївського району).

Основним завданням дошкільних навчальних закладів є забезпечення права дитини на здобуття дошкільної освіти, створення безпечних умов розвитку та зміцнення здоров’я дошкільнят.

Лауреатом всеукраїнського фестивалю театрального мистецтва дошкільнят став ДНЗ № 4 м. Звенигородки.

 

ЗАГАЛЬНА СЕРЕДНЯ ОСВІТА

(2014-2015 навчальний рік)

В області обліковується 659 (функціонує – 639) загальноосвітніх навчальних закладів (у тому числі 3 приватні), у яких навчається 109811 учнів.

Для задоволення освітніх запитів громадян, в області функціонує 1 вечірня (змінна) школа у м.Черкасах (301 учень). Крім того, при загальноосвітніх навчальних закладах у 6 регіонах відкрито вечірні (змінні) класи з очною (заочною) формою навчання, які охоплюють 156 учнів, 2362 учні у 2014-2015 навчальному році навчаються за індивідуальною формою.

Для розвитку здібностей обдарованої учнівської молоді функціонують 15 гімназій, 16 ліцеїв, 3 колегіуми, 29 спеціалізованих шкіл, територіальне відділення Малої академії наук, Мала академія мистецтв. Запроваджене профільне навчання у 331 школі, у 191 школі відкриті класи з поглибленим вивченням окремих предметів, 1522 учні здобувають професію у 12 міжшкільних навчально-виробничих комбінатах.

Щорічно, завершуючи навчальний рік, підводяться підсумки участі учнів області у Всеукраїнських предметних олімпіадах, конкурсі-захисті науково-дослідницьких робіт Малої академії наук, відзначаються ті, хто своєю інтелектуальною працею прославляє Черкащину.

У 2014 році 99 учнів із 9 районів і 3 міст області взяли участь у ІV етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів. Здобули перемогу 52 учні, що становить 52,5%. За Всеукраїнським рейтингом Всеукраїнських учнівських олімпіад Черкаська область посідає 7 місце.

Два учні здобули перемоги (ІІ місце) у Міжнародних олімпіадах з географії (Іспанія) та історії (Литва). Це Дубина Андрій, учень 10 класу Іваньківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Маньківської районної ради (учитель географії Іщенко Олена Олександрівна) і Коновалов Євген, учень 11 класу Черкаського гуманітарно-правового ліцею Черкаської міської ради (учитель історії Водоп’янова Тетяна Михайлівна).

Тісна співпраця учнів, їхніх учителів та науковців дає добрі результати: впродовж п’яти останніх років, за результатами виступу на Всеукраїнських змаганнях Черкаське територіальне відділення Малої академії наук (далі – МАН) займає традиційно 7-8 місце у загальнонаціональному рейтингу.

За результатами виступу у 2014 році з 54 учасників ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту МАН перемогу отримали 26 учнів.

Створений єдиний інформаційний освітній простір Черкащини: комп’ютеризовано 100 % загальноосвітніх навчальних закладів, 100 % із них підключено до мережі Інтернет. 88% загальноосвітніх шкіл мають власні сайти. Встановлено 799 навчальних комп’ютерних комплексів.. Усі шкільні бібліотеки обладнані комп’ютерною технікою та підключені до мережі Інтернет.

Вживаються заходи щодо зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів.

Протягом підготовчого періоду до нового навчального року в кожному навчальному закладі проведено поточні ремонти навчальних кабінетів, лабораторій, приміщень. Окремі види робіт з капітальних ремонтів виконано у 247 навчальних закладах.

Зокрема, капітально відремонтовано: дахи і покрівлі 29 навчальних закладів із 46 запланованих (63%); у 12 спортивних залах виконано капремонт систем опалення, дахів, стін, підлоги, заміну вікон.

01.09.2014 введено в дію добудову спортивної зали та допоміжних приміщень Кочубіївської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Уманської районної ради.

Приділялася увага готовності теплового господарства до опалювального сезону.

Повністю проведено ремонтно-профілактичні роботи в усіх котельнях, що обслуговують навчальні заклади області, повірено метрологічне обладнання (термометри, манометри, сигналізатори).

Актами Державної інспекції енергонагляду в Черкаській області підтверджено готовність всіх навчальних закладів до опалювального періоду 2014-2015 року, відповідно до вимог Правил технічної експлуатації теплових установок і мереж.

Капітально відремонтовані 44 автономні котельні, із 35 запланованих, що становить 125 відсотків до завдання, введено в експлуатацію 5 автономних котелень з монтажем нових енергоефективних котлів та облаштовано електричне опалення в 1 закладі.

Проводиться постійна робота щодо економії споживання ПЕР (паливно-енергетичних ресурсів), у тому числі впроваджуються маловитратні, але достатньо ефективні заходи, спрямовані на досягнення конкретних результатів енергозбереження та енергоефективності. У 157 закладах виконано часткову заміну віконних блоків на металопластикові загальною кількістю 2368 штук.

На виконання вимог рішення Антикризового енергетичного штабу України щодо зменшення споживання природного газу шляхом переведення опалення навчальних закладів на резервні або альтернативні види палива продовжуються роботи із заміни існуючих газових котлів на сучасні енергоефективні.

У 2014 році у 8 навчальних закладах проведено роботи із заміни існуючих газових котлів на сучасні енергоефективні. Зокрема, зарезервовано газові топкові і змонтовано сучасні енергоефективні котли на дровах і вугіллі у котельнях загальноосвітніх шкіл сіл Домантово Золотоніського, Гуляйполе Катеринопільського, Легедзено, Зеленьків, Мошурів Тальнівського, .Паланка Уманського районів.

Приділяється належна увага соціальному захисту учасників навчально-виховного процесу, реалізується програма «Шкільний автобус». Організованим підвезенням охоплено 8760 учнів (100% від загальної кількості учнів сільської місцевості, які того потребують).

Підвезення учнів забезпечується 169 шкільними автобусами, з них 108 придбано за рахунок державного бюджету, 59 – за кошти місцевих бюджетів, 2 – за кошти Світового банку. У тому числі 1 автобус придбано у 2014 році.

 

ОСВІТА ДЛЯ ДІТЕЙ З ОСОБЛИВИМИ ОСВІТНІМИ ПОТРЕБАМИ

(2014-2015 навчальний рік)

У 2014/2015 навчальному році в області функціонують 19 шкіл-інтернатів різних типів, дитячий будинок для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та 2 навчально-реабілітаційні центри, у яких навчається понад 3,3 тис. дітей.

У 4 загальноосвітніх санаторних школах-інтернатах (міста Черкаси, Золотоноша, Тальне, Канів ) забезпечено загальною середньою освітою 1121 дитина, для якої навчальний процес поєднано з лікуванням і реабілітацією захворювань відповідно до профілю закладу та медичних показань (серцево-судинної системи, опорно-рухового апарату, неспецифічних захворювань органів дихання, органів травлення).

1231 дитина отримує корекцію вад розвитку та навчається за спеціальними програмами у 10 спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах, серед яких 8 закладів для розумово відсталих дітей (Черкаська, Золотоніська, Смілянська, Чигиринська, Михайлівська, Вільшанська, Ладижинська, Бабанська спеціальні загальноосвітні школи-інтернати), 2 – інтенсивної педагогічної корекції у містах Шполі та Корсунь-Шевченківському. Крім того, у Корсунь-Шевченківській школі-інтернаті для 28 дітей забезпечується корекція вад слуху за програмами для глухих та слабочуючих дітей, у Черкаській школі-інтернаті корекцію отримує 39 дітей з вадами зору, у Чигиринській школі-інтернаті – 60 дітей з тяжкими порушеннями мовлення.

В інтернатних навчальних закладах області повне державне утримання забезпечено для 76 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них 24 виховуються у Кропивнянському дитячому будинку для дітей шкільного віку Черкаської обласної ради, 24 – отримують корекцію вад розвитку у Чигиринській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІ ступенів Черкаської обласної ради, 8 – проходять реабілітацію у Канівській загальноосвітній санаторній школі-інтернаті І-ІІІ ступенів Черкаської обласної ради.

Для 144 дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, які потребують корекції вад розвитку, функціонують 2 навчально-реабілітаційні центри у містах Умань та Черкаси.

Особлива увага приділяється створенню належних умов для навчання дітей-інвалідів та дітей з обмеженими можливостями, яких у навчальних закладах області більше 5 тисяч, у тому числі 53 дитини-сироти та позбавлені батьківського піклування.

Черкаська область одна із шести, яка бере участь у проекті «Створення Інклюзивних ресурсних центрів у шести областях України» за підтримки американського федерального агентства USAID (Агентства США з міжнародного розвитку). У результаті проекту діти з особливими потребами отримають кращу освіту і соціальну адаптацію в умовах інклюзивного навчання, що стане можливим завдяки об`єднанню зусиль різних партнерів у співпраці: державних і громадських організацій, батьків та інших зацікавлених сторін.

 

КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

(2014-2015 навчальний рік)

Навчальні заклади повністю укомплектовані педагогічними кадрами, розстановка їх умотивована і раціональна, здійснюється з урахуванням творчих здібностей і побажань педагогів. У загальноосвітніх навчальних закладах області працює 14578 педагогічних працівників.

Протягом останніх років зберігається позитивна динаміка росту освітнього рівня педагогів. Кількість учителів, які мають повну вищу освіту зросла з 91,4 до 91,7 відсотка. 4680 педагогічних працівників (32,1%) мають кваліфікаційну категорію „спеціаліст вищої категорії”, 4806 (33%) – „спеціаліст першої категорії”, педагогічні звання „учитель-методист” – 1320 (9,1%), „старший учитель” – 1829 (13%).

У 2014 році направлено на навчання за адресно-цільовими направленнями до педагогічних навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації 26 випускників загальноосвітніх навчальних закладів області.

Приділяється увага соціальному захисту педагогічних працівників. У 2013-2014 роках 27 освітянських родин поліпшили житлові умови, у тому числі у сільській місцевості – 9. З них 14 педагогам області надано житло, 13 – отримали молодіжні кредити на ремонти, реконструкцію, добудову житла.

Упродовж двох років,  за вагомі особисті досягнення в реалізації державної політики в галузі освіти, один педагогічний працівник відзначений орденом княгині Ольги ІІІ ступеня, 3 педагогічним працівникам було присвоєно почесне звання „Заслужений вчитель України”,  16 осіб нагороджено відомчими  відзнаками  Міністерства  освіти  і науки України.  Обласною премією народного вчителя О.А.Захаренка, яка започаткована у 2007 році, щороку нагороджується 10 педагогічних  працівників області.

З метою виявлення, узагальнення і поширення досвіду роботи кращих педагогічних працівників, стимулювання творчої праці вчителів, підвищення їх професійної компетентності упродовж 18 років в області проводиться всеукраїнський конкурс  „Учитель року”. Освітяни Черкащини впевнено демонструють свою фахову майстерність. У 2014 році на Всеукраїнському конкурсі „Учитель року” Черкаську область представляли 4 педагогічні працівники, один з яких посів ІІІ місце.

У 2014 році 2 педагогічних працівників підготували переможців Міжнародних олімпіад (з історії та географії).

 

ПОЗАШКІЛЬНА ОСВІТА

(2014-2015 навчальний рік)

У системі освіти Черкаської області функціонує 55 позашкільних навчальних закладів різних напрямків і профілів, у яких навчаються учні за дослідницько-експериментальним, художньо-естетичним, еколого-натуралістичним, туристсько-краєзнавчим, науково-технічним напрямками, та 14 дитячо-юнацьких спортивних шкіл, а також Мала академія наук. Станом на 01.10.2014 52 290 учнів (50 відсотків) відвідують 3 070 гуртків позашкільних навчальних закладів.

Протягом 2014 року у змаганнях різних рівнів представники позашкільних навчальних закладів області здобули понад 3 тисячі призових місць.

З кожним роком спостерігається покращення якості позашкільної освіти. У порівнянні з минулим роком збільшилась кількість учнівських творчих колективів, яким присвоєно та підтверджено почесне звання «Зразковий художній колектив». У 2014 році почесне звання здобули 13 колективів, 11 – підтвердили. Сьогодні в області функціонує 113 таких дитячих художніх колективів.

Проводиться робота щодо залучення до позашкільної освіти дітей соціально незахищених верств населення. У 2013 році позашкіллям охоплені 8 027 дітей із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, інвалідів, дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей. Зокрема 903 дитини-інваліди є вихованцями позашкільних навчальних закладів, 263 з яких стали у 2013 році призерами обласних і Всеукраїнських змагань та конкурсів.

На базі Черкаського обласного Центру еколого-натуралістичної творчості, мала академія наук працює Черкаське територіальне відділення Малої академії наук України (далі – МАН). В МАН функціонують 29 відділень: мовознавства; літературознавства, фольклористики та мистецтвознавства; філософії та суспільствознавства; історії; наук про Землю; технічних наук; комп’ютерних наук; математики; фізики і астрономії; економіки; хімії та біології; екології та аграрних наук.

ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНА ОСВІТА

(2014-2015 навчальний рік)

Професійно-технічна освіта області представлена 23 державними професійно-технічними навчальними закладами (далі ПТНЗ), що підпорядковані Міністерству освіти і науки України, та 64 закладами профтехосвіти інших форм власності і підпорядкування.

Середньорічний контингент державних ПТНЗ становить понад 9 тисяч учнів і слухачів, які навчаються за 132 професіями.

Щорічно ПТНЗ випускають понад 4,0 тисячі кваліфікованих робітників, з яких 84 відсотка одержують кваліфікацію з двох-трьох професій.

З метою створення умов для творчого самовдосконалення, виявлення та підтримки молоді у 2013/2014 навчальному році відбулися обласні конкурси: науковий (на кращий дидактичний засіб), 5 просвітницьких (ХІІІ Міжнародний конкурс з української мови ім. П. Яцика, VІ Міжнародний  мовно-літературний учнівської та студентської молоді імені Т.Г. Шевченка, обласні: “Стежками історичної та культурної спадщини”, на кращий проект бюджету родини тощо),  три фахової майстерності (за професіями: “Кухар”, “Слюсар з ремонту автомобілів”, “Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва”). Майстер виробничого навчання державного навчального закладу (далі –ДНЗ) “Черкаське вище професійне училище” посіла п’яте місце у третьому етапі Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності серед майстрів виробничого навчання з професії “Офіціант”.

З метою наближення практичного навчання до виробничих умов  створені навчально-практичні центри: навчально-практичний комплекс “Сучасний фермер” (ДНЗ “Лисянський професійний аграрний ліцей”), навчальний пункт автосервісу (ДНЗ “Черкаський професійний автодорожний ліцей”, навчально-тренувальні комплекси  “Веселі солодощі” та “Стежина” (ДНЗ “Черкаське вище професійне училище”), два навчально-практичні будівельні центри (ДНЗ “Черкаський професійний ліцей” та ДНЗ “Черкаський професійний будівельний ліцей”, навчально-тренувальні кафе (6 ПТНЗ), навчальні сільськогосподарські господарства (8 ПТНЗ) тощо. Таких центрів в області функціонує 20.

На базі  сільськогосподарського навчально-практичного комплексу та двох навчально-практичних центрів будівельних технологій проведені короткотермінові курси з отриманням сертифікату для 903 осіб з числа учнів, педпрацівників ПТНЗ, слухачів центру зайнятості та працівників підприємств.

Навчально-виробничий процес у ПТНЗ забезпечують 407 викладачів, 521 майстер виробничого навчання.

ВИЩА ОСВІТА

(2014-2015 навчальний рік)

Вища освіта Черкащини представлена 31 вищим навчальним закладом (далі – ВНЗ), серед яких 23 – ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації та 8 – ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації. У числі ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації – 17 коледжів, 2 училища, 4 технікуми, а у числі ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації – 5 університетів (Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького, Уманський національний університет садівництва, Черкаський державний технологічний університет, Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини, Східноєвропейський університет економіки і менеджменту) та 3 інститути (Канівський гуманітарний інститут Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, Черкаський інститут банківської справи Університету банківської справи Національного банку України (м. Київ) та Черкаський інститут пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля).

Впродовж року у мережі ВНЗ області відбулися зміни, а саме з 01.09.2014 розпочався навчальний процес у Приватному вищому навчальному закладі „Міжнародний коледж інновацій і бізнесу”.

Вищі навчальні заклади І-ІІ рівнів акредитації сільськогосподарського спрямування, за рішенням Міністерства агропромислового розвитку України, входять у структури Уманського національного університету садівництва (Городищенський колледж, Тальянківський агротехнічний коледж, Тальнівський будівельно-економічний коледж, Уманський агротехнічний колледж, Шевченківський коледж, Чигиринський економіко-правовий коледж) та Білоцерківського державного аграрного університету (Золотоніський технікум ветеринарної медицини).

На Черкащині вищу освіту за 452 напрямами (спеціальностями) здобувають 44,6 тис. молодих людей. За кошти державного бюджету навчається близько 21,6 тис. студентів.

На початковий цикл навчання у ВНЗ І-ІV рівнів акредитації у 2014 році прийнято понад 8 тисяч осіб. На місця, що фінансуються з державного бюджету, зараховано 5,1 тис. студентів.

Для здобуття освітньо-кваліфікаційних рівнів «спеціаліст», «магістр» зараховано відповідно 3,9 та 2 тисячі молодих людей, з них на місця, що фінансуються з державного бюджету – 56,3 та 43,3 відсотка.

У 2014-2015 н.р. до ВНЗ області за цільовим направленням вступило 354 абітурієнти.

Станом на 01.09.2014 у ВНЗ області навчається більше чотирьохсот категорійних дітей, серед яких: 219 дітей-сиріт та діти, позбавлені батьківського піклування, 196 дітей-інвалідів та 55 дітей, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС.

Окрім цього, освітню діяльність в області здійснюють відокремлені структурні підрозділи вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації як нашої області, так і міст Києва, Білої Церкви, Харкова, Одеси, Полтави.

Щорічно із стін ВНЗ області випускається понад 8 тисяч дипломованих спеціалістів.

Сучасна структура ВНЗ ІІІ-ІV рівнів акредитації, крім академічної, охоплює навчально-наукові та науково-дослідні інститути, навчально-науково-виробничі комплекси, науково-дослідницькі центри, аспірантуру і докторантуру, що дають можливість задовольнити запити молоді у виборі напряму наукових досліджень; центри довузівської та післядипломної освіти.

При п’яти університетах області: національному імені Богдана Хмельницького, державному технологічному та Східноєвропейському м. Черкас, державному педагогічному імені Павла Тичини та національному садівництва м. Умані відкрита і діє аспірантура та створені навчально-науково-методичні комплекси.

Важливим компонентом професійної діяльності вищої школи є наукова робота, що сприяє зростанню творчого потенціалу, дає можливість використовувати в інтересах студентів переваги наукових досліджень.

У чотирьох ВНЗ області здійснюється навчання іноземних громадян, зокрема, у Черкаському державному технологічному університеті, Уманському державному педагогічному університеті імені Павла Тичини, Східноєвропейському університеті економіки і менеджменту, Черкаському інституті пожежної безпеки імені Героїв Чорнобиля.

Прикладами міжнародного освітньо-наукового співробітництва та євроінтеграції ВНЗ області є постійна участь студентів та викладачів у проектах міжнародних організацій та співпраця з ВНЗ Болгарії, Вірменії, Греції, Іспанії, Канади, Латвії, Литви, Німеччини, Франції та інших країн.

Поширити в соц. мережах

Share to Google Plus

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.