Про оптимізацію мережі загальноосвітніх навчальних закладів

07Процес оптимізації мережі навчальних закладів є досить відповідальним. Рішення про закриття, ліквідацію, організацію шкіл, дитячих садочків має вирішувати територіальна громада, зокрема взяти на себе чітку відповідальність. На цьому наголошує начальник управління освіти і науки облдержадміністрації Валерій Данилевський. Наразі на практиці  видно раціональний підхід щодо налагодження ефективної мережі освітніх закладів у кожній із новостворених об’єднаних територіальних громад області.

– На Черкащині нині функціонує 628 загальноосвітніх навчальних закладів, навчається 110,1 тис. учнів, – зазначає Валерій Вікторович. – Проте основною проблемою все ж залишається велика кількість малокомплектних шкіл з малою наповнюваністю учнів. Нині таких шкіл 238, що становить 38,1 %, з них 6, де учнів менше 10; 57 ЗОШ – де їх менше 40, 175 – менше 100.

Для прикладу: у Лисянському районі малокомплектних шкіл – 65% від їхньої загальної кількості, у Монастирищенському – 62 %, у Корсунь-Шевченківському та Золотоніському – по 60 %.

Зауважимо, норматив витрат на одного учня, визначений Міністерством фінансів України у 2015 році, становив 8,9 тис. грн., у 2016 році − 9,28 тис. грн. Середня вартість утримання одного учня по області становить 18,2 тис. грн. Проте вартість утримання 1 учня у малокомплектних школах області є значно вищою і становила від 20 до 56 тис. грн.

Загальне співвідношення «учитель – учень» в області значно перевищує загальнодержавні показники, і ті водночас є вищими, ніж в інших Європейських державах. Це зумовлює хронічне відставання заробітної плати освітян, високу плинність кадрів (до 7-8 відсотків), наявність пенсіонерів у школі (10-20 відсотків), надмірне сумісництво (1465 вчителів викладають 3 і більше предметів, 329 – п’ять і більше предметів, 1282 педагоги не мають повного педагогічного навантаження), застарілу матеріально-технічну базу, що не відповідає сучасним вимогам. За такої ситуації говорити про доступну якісну освіту немає сенсу.

Вирішення цих проблем можливе за умови оптимізації мережі навчальних закладів, де це можливо, з огляду на ефективність і якість їхнього функціонування. Імперативним має стати принцип: школа для дитини, а не для села. Саме цим пояснюються зміни у мережі шкіл області, не тільки кількісні, але і якісні.

На цей час органами виконавчої влади та місцевого самоврядування вивчені шляхи удосконалення мережі навчальних закладів та затверджено плани оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів на 2016 рік. Передбачається оптимізувати 11 шкіл, реорганізувати – 58 малокомплектних шкіл.

Автор статті