Освітяни області про здобутки попереднього та перспективні завдання нового навчального року

b2ap3_medium_001-29Під час обласної серпневої конференції, що днями відбулась в Будинку рад, начальник управління освіти і науки Черкаської ОДА Валерій Данилевський поінформував про здобутки освітньої галузі у 2017-2018 навчальному році та визначив пріоритети і завдання на новий навчальний рік.

Валерій Вікторович, зокрема, зупинився на питанні розвитку дошкільної освіти: «Хоча Черкащина і є лідером в Україні з дошкілля, разом з тим ми не можемо зупинятися на досягнутому. Тому, в 2018-2019 навчальному році ми продовжуємо роботу з розширення мережі дошкільних закладів світи різних типів і форм власності, у тому числі шляхом урізноманітнення моделей організації дошкільної освіти і збільшуємо відсоток охоплення дітей до 99 відсотків, додатково відкриваємо 25 груп на 479 місць».

Основною темою сьогодні є реалізація Концепції Нової української школи, відповідно до якої з 1 вересня першокласники будуть навчатися за новим стандартом. Інший зміст освіти, нова методика навчання та освітнє середовище – такі основні складові нової української школи. Головна мета – створити школу, у якій буде приємно навчатись і яка даватиме учням не тільки знання, як це відбувається зараз, а й вміння застосовувати їх у житті.

У Концепції справедливо зазначено, що «Школа українська буде успішна, якщо до неї прийде успішний учитель». Тому упродовж літа обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних працівників підготовлено 42 тренери та перепідготовлено 2723 педагоги – це вчителі початкових класів, іноземної мови, фізкультури, мистецтва та інші, а також заступники директорів шкіл. Всі педагоги, хто працюватиме у новому навчальному році, пройшли відповідне підвищення кваліфікації та практичне навчання щодо методики роботи з комплектами LEGO.

Реформи в освіті вимагають змін і в діяльності методичної служби. На часі – якісне підвищення професійної компетентності завідувачів (методистів), оновлення їх підходів до організації роботи. Успіх діяльності методичної служби залежить від співпраці з вищими науковими інституціями. Це стане науковим підґрунтям подальшого функціонування методичної служби, запровадження в практику кращого педагогічного та методичного досвіду.b2ap3_medium_56

– Завдяки НУШ ми відходимо від жорстких рамок, педагоги отримують більше свободи і творчості, учень і вчитель зможуть емоційно розкритися. Переконаний, що діти краще адаптуватимуться до школи, бо потраплять не до авторитарної, а до розвивальної системи. А завдяки інтегрованим урокам школярі краще адаптуватимуться до реального життя, – наголосив Валерій Данилевський.

Створення мережі опорних шкіл можливе лише за умови якісної організації підвезення дітей, що передбачає наявність шкільних автобусів та відремонтованих доріг. На даний момент в області 202 шкільних автобуси здійснюють підвіз до місць навчання й додому понад 10 тисяч учнів. У 2018 році на умовах співфінансування придбано ще 7 шкільних автобусів.

Продовжується реалізації програми «Інноваційні школи Черкащини». За рахунок залишку коштів освітньої субвенції, що утворився на початок бюджетного періоду, для 19 інноваційних шкіл до кінця року планується придбати мультимедійні засоби навчання з лінгафонним програмним забезпеченням на суму 5,9 млн грн. Здійснено заміну вікон та дверей на енергозберігаючі. Проведено ремонти дахів, стелі, спортивних залів та майданчиків, навчальних кабінетів, майстерень, санітарних вузлів та роздягалень, їдалень, ремонти систем теплопостачання та водовідведення, електромереж. Частково виконані роботи з естетичного внутрішнього та зовнішнього оформлення.

Сьогодні на умовах співфінансування на інноваційні школи Черкащини вже використано понад 6,5 млн грн. Цю роботу продовжуватимуть і в новому навчальному році.

Одним із пріоритетних питань галузі є розвиток системи інклюзивної освіти та створення Інклюзивно-ресурсних центрів. За минулий навчальний рік збільшено кількість закладів з інклюзивним навчанням, у порівнянні з 2013 роком, у 6 разів. Протягом навчального року 215 дітей здобували освіту за інклюзивною формою навчання у 106 закладах. Для роботи з ними було введено 112 посад асистентів учителя.

Вже протягом року проводиться роботу щодо створення обласної мережі інклюзивно-ресурсних центрів, які мають здійснити значний поступ у розвитку інклюзивної освіти.

Окремо Валерій Данилевський зупинився на питанні освіти дітей з особливими потребами: «Для утримання та виховання 3,2 тис. дітей, які потребують соціальної допомоги, зокрема 55 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 403 дітей з інвалідністю та 929 дітей з особливими потребами, в області функціонує 22 інтернатні навчальні заклади. Однак, на сьогодні мережа цих закладів потребує реорганізації та оптимізації. На сьогодні залишається надзвичайно актуальним питання забезпечення якісної освіти для дітей з особливими потребами. І перш за все, це організація для них інклюзивної форми навчання. Наразі в освітній галузі області спільно з органами місцевого самоврядування впроваджується комплекс заходів щодо розвитку мережі навчальних закладів, які запроваджують інклюзивне навчання. За останній рік їх кількість зросла майже на третину. Відповідно більш, ніж у 1,5 рази збільшилась і кількість дітей, охоплених інклюзією».

Під час роботи пленарного засідання присутні мали нагоди ознайомитися з досвідом апробації навчальних програм для перших класів у рамках Концепції Нової української школи, яким поділилася вчитель початкових класів Черкаської гімназії №9 ім. О.М. Луценка Анеля Тарноруцька. Так, вчитель розповіла про сучасні підходи до навчання та створення новітнього освітнього простору, що має забезпечити належні умови для комфортного безпечного, цікавого процесу здобуття знань. Принагідно Анеля Тарноруцька надала колегам поради щодо упровадження засад Концепції нової української школи. Інтеграція предметів, робота в команді, нестандартне критичне мислення, взаємоповага, турбота про навколишнє середовище, використання сучасного навчального обладнання, проведення цікавих експериментів, екскурсій, свят, розвиток лідерських здібностей та компетентнісний підхід до навчання – серед ключових засад упровадження нової моделі навчання.

Голова Золотоніської районної державної адміністрації Олександр Лісовий поділився досвідом співпраці влади та освіти з метою створення належних умов навчання для дітей.

В.о директора КВНЗ «Корсунь-Шевченківський педагогічний коледж ім. Т.Г. Шевченка Черкаської обласної ради» Людмила Семененко розповіла про упровадження нової системи підготовки майбутніх вчителів, які навчатимуть за стандартами Нової української школи.

Директор інноваційної Жашківської спеціалізованої школи № 1 з поглибленим вивченням окремих предметів Жашківської міської ради Олександр Ярош поділився практичним досвідом реалізації програми «Інноваційні школи Черкащини».

Традиційно на серпневій педагогічній конференції були продемонстровані новинки навчально-методичної літератури. Зокрема, ректор КНЗ «Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради» Наталія Чепурна представила нові методичні доробки працівників інституту. Особливо яскравими є навчально-методичниі посібники та хрестоматія в допомогу педагогам, які працюють на засадах козацької педагогіки.

 

Автор статті