Освіта для дітей з особливими освітніми потребами (2016-2017 навчальний рік)

У 2016/2017 навчальному році в області функціонують 18 шкіл-інтернатів різних типів, дитячий будинок для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, та 4 навчально-реабілітаційні центри, у яких навчається понад 3,3 тис. дітей.
У 4 загальноосвітніх санаторних школах-інтернатах (міста Черкаси, Золотоноша, Тальне, Канів )  забезпечено загальною середньою освітою 1250 дітей, де навчальний процес поєднано з лікуванням і реабілітацією захворювань відповідно до профілю закладу та медичних показань (серцево-судинної системи, опорно-рухового апарату, неспецифічних захворювань органів дихання, органів травлення).

994 дитини отримують корекцію вад розвитку та навчаються за спеціальними програмами у 9 спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах, серед яких 7 закладів для розумово відсталих дітей (Черкаська, Золотоніська, Смілянська, Михайлівська, Вільшанська, Ладижинська, Бабанська спеціальні загальноосвітні школи-інтернати), 2 – інтенсивної педагогічної корекції у містах Шполі та Корсунь-Шевченківському. Крім того, у Корсунь-Шевченківській школі-інтернаті для 18 дітей забезпечується корекція вад слуху за програмами для глухих та слабочуючих дітей, у Черкаській школі-інтернаті корекцію отримує  59 дітей з вадами зору.

В інтернатних навчальних закладах області повне державне утримання забезпечено для 36 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, з них 12 виховуються у Кропивнянському дитячому будинку для дітей шкільного віку Черкаської обласної ради, 16 – отримує корекцію вад розвитку у Чигиринському навчально-реабілітаційному центрі Черкаської обласної ради, 5 дітей отримують освітні послуги у Черкаському навчально-реабілітаційному центрі Черкаської обласної ради, 2 – навчаються у Шполянській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІ ступенів Черкаської обласної ради, 1 – у Звенигородській загальноосвітній школі-інтернаті І-ІІ ступенів – спортивному ліцеї Звенигородської районної ради.
Для 332 дітей дошкільного та шкільного віку з особливими освітніми потребами, зумовленими складними вадами розвитку, функціонують 4 навчально-реабілітаційні центри у містах Умань, Черкаси та Чигирин.
У 2013 року Черкащина стала однією із шести областей учасників проекту „Інклюзивна освіта: крок за кроком“, який ініційовано Всеукраїнським Фондом „Крок за кроком“, і реалізувався за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку USAID серед шести областей України.
У результаті реалізації проекту на базі Черкаської обласної психолого-медико-психологічної консультації (далі – ОПМПК) у 2015 році відкрито Інклюзивний ресурсний центр (ІРЦ). Завдяки функціонуванню центру та тісній партнерській взаємодії освітян з державними та громадськими організаціями області, батьківською громадськістю діти з особливими освітніми потребами мають змогу отримувати більш якісну освіту і соціальну адаптацію в умовах інклюзивного навчання. В ІРЦ зосереджено необхідні ресурси, обладнання, літературу для роботи з дітьми означеної категорії, створено базу даних ресурсів, послуг і закладів з інклюзивним навчанням. Спеціалістами ІРЦ проводиться навчання, надається широка консультативна допомога для батьків і педагогів, які працюють з дітьми з особливими потребами. Видано два методичні посібники щодо навчання дітей в умовах інклюзивного простору. З діяльністю ІРЦ можна детально ознайомитися на сайті Черкаської ОПМПК, де відкрито відповідну сторінку.

Крім цього, у рамках діяльності Інклюзивного ресурсного центру створено громадську організацію для сприяння дітям з розладами спектру аутизму „Ми просто інші“. Також діє віртуальний клуб „Крок у майбутнє“ (на Черкаському освітянському порталі обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників) для батьків та педагогічних працівників, які працюють з дітьми з особливими освітніми потребами. Постійно поновлюються матеріали до таких рубрик: „Нормативно-правові документи“, „Батьківський всеобуч“ тощо.
Наразі за інклюзивною формою у 71 загальноосвітньому навчальному закладі області (125 класів) навчається 141 дитина з особливими потребами. До штатних розписів навчальних закладів з інклюзивними класами введено 38 посад асистента вчителя.
Крім цього, на базі Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №8 Черкаської міської ради та Черкаської спеціалізованої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №3 Черкаської міської ради створено 2 інтегровані класи для дітей із затримкою психічного розвитку та з порушенням опорно-рухового апарату.

Поширити в соц. мережах

Share to Google Plus