Молодь, вихована на засадах козацької педагогіки, має стати елітою українського суспільства, – переконані освітяни

46072980Обласний науково-методичний семінар «Потенціал козацької педагогіки для духовно-патріотичного та демократичного розвитку української нації» відбувся на базі обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Черкаської обласної ради», інформують в управлінні освіти і науки Черкаської облдержадміністрації.

Відкриваючи семінар, заступник начальника управління освіти  і науки ОДА Оксана Сімушіна розповіла про роботу, що здійснюється в області з популяризації українського козацтва.

Зокрема, Оксана Іванівна зазначила, що в тісній співпраці з козацькими організаціями обираються найефективніші технології, форми, методи та засоби формування у школярів кращих рис громадянина-патріота своєї держави; проводяться зустрічі та «круглі столи» з представниками козацтва області, військовослужбовцями, які воювали у зоні АТО; налагоджено тісну співпрацю з Навчальним центром Державної прикордонної служби України імені генерал-майора Ігоря Момота.

З метою розвитку форм козацької педагогіки 1 вересня 2014 року на базі Черкаської ЗОШ І-ІІІ ст. №6 відкрито козацький ліцейний клас. Наразі у школі функціонує вже 5 таких класів, у яких навчається 113 школярів. Рішенням колегії обласної державної адміністрації від 14.07.2016 таку практику вирішено поширити у всій області. Тому з 1 вересня 2016 року козацькі класи з числа учнів 5-8 класів. створено у кожному районі та місті обласного значення. У Христинівському районі створено 3 таких класи. Наразі функціонує 32 козацькі класи, у яких навчається 629 учнів. У варіативній складовій навчальних планів означених класів передбачено поглиблене вивчення історії козацтва, рідного краю, предметів духовно-морального спрямування, функціонування військово-патріотичних гуртків тощо. Зокрема, функціонують факультативні заняття «Козацький край», «Стежками козацької звитяги», «Українознавство», «Нащадки козацької слави» «Основи християнської етики»; курси за вибором «Історія козацтва», «Історія рідного краю», «Визначні постаті України» тощо. Проводяться заняття за навчальною програмою гуртка козацько-лицарського виховання «Джура».

Учні козацьких класів забезпечені одностроями та головними уборами за рахунок місцевих бюджетів та спонсорських коштів.

З метою приведення діяльності козацьких класів у відповідність з нормами та вимогами чинного законодавства управлінням освіти і науки облдержадміністрації було створено творчу групу. Членами творчої групи розроблено Положення про козацькі класи у загальноосвітніх навчальних закладах Черкаської області, яке було затверджено рішенням колегії управління освіти і науки.56812328

Заступник завідувача кафедри історії України Науково-навчального інституту історії і філософії Черкаського національного університету ім. Богдана Хмельницького Юрій Присяжнюк визначив роль козацтва в системі національно-патріотичного та громадянського виховання української молоді. Водночас Юрій Петрович зазначив, що молодь, сформована на засадах козацької педагогіки та автентичних традицій українського народу має сформувати еліту нації, яка само ідентифікуватиме себе з-поміж інших народів.

Крайовий отаман Черкаського крайового товариства Українського козацтва означив співпрацю освітян і громадських патріотичних організацій України в сучасних умовах.

Доцент кафедри освіти та професійного розвитку педагогів ОІПОПП Наталія Степанова визначила роль цінностей українського козацтва у вихованні молодого покоління.

– Освітньою метою наразі виступає не тільки формування освіченої людини, а становлення особистості людини культурної, яка здатна знайти себе в своїй рідній культурі, яка може засвоїти багатство міжкультурного діалогу. Тож козацька педагогіка, як елемент виховання самоусвідомлення, розкриття духовного багатства українського народу, може бути базисом для формування еліти українського суспільства, – зазначає Наталія Михайлівна.

У рамках круглого столу керівники навчальних закладів, де впроваджується система навчання на основі козацької педагогіки, розповіли про власний досвід такої роботи. Зокрема було визначено роль козацької педагогіки у забезпеченні виконання завдань національно-патріотичного виховання молоді, відповідності такої моделі навчання завданням та цілям реалізації Концепції Нової української школи.

Директори шкіл представили власні напрацювання навчальних програм та дидактичного матеріалу, пов’язаного з козацькою педагогікою. Інтеграція козацької педагогіки в навчальні предмети було названо одним із важливих методичних завдань.

Окремо було означено роботу щодо створення музейних кімнат, відновлення стрілецьких тирів, оформлення куточків слави.

 

 

Автор статті