Лісівники Черкащини цьогоріч сплатили 100 млн грн податків

лісиЛісгоспи Черкаського обласного лісового та мисливського господарства за перше півріччя 2016 року сплатили до зведеного державного бюджету вдвічі більше, ніж минулого року податків, зборів і обов’язкових платежів. І це при тому, що об’єми рубок не збільшувались – підвищилась ефективність використання лісосировинних ресурсів, збільшилась вартість деревини, повідомив начальник Черкаського обласного управління лісового та мисливського господарства Олександр Дзюбенко.

Лісокористування залишається невиснажливим – використання річного приросту по управлінню не перевищує 75%. Загалом цьогорічний внесок підприємств у державну скарбницю склав 98,3 млн грн, в порівнянні з минулорічним за цей період – 55,8 млн грн. Крім того, сплачено єдиного соціального внеску 18,8 млн грн.

Від усієї сплаченої суми податків місцеві бюджети Черкащини поповнилися на 24,6 млн грн (проти 16,7 млн грн за півроку 2015-го). З них рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів сплачено 11,4 млн грн (10,1 млн грн у минулому році).

І хоч навантаження зі сплати зобов’язань з єдиного соціального внеску в середньому знизилося на 15%, ставки рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів у 2016 році збільшено в 1,4 рази, ставки сплати частини чистого прибутку державних підприємств зросли з 15% до 75%. А що таке 75% від чистого прибутку, який лісгоспи сплачують державі – це віддається в державну казну майже весь чистий прибуток підприємства, а в розпорядженні держлісгоспу залишається лише невелика його частина.

Конкурентоспроможність лісових підприємств залежить, головним чином, від породного складу насаджень, вікової структури, об’єму рубок головного користування, собівартості деревини та її відпускної ціни на ринку.

Середня собівартість заготівлі одного знеособленого кубометра деревини, що передбачається цьогоріч по управлінню, становить 686 грн (у розрахунку знеособленого кубометра деревини не враховуються сорти, сортименти, породи і розміри). З цієї суми 11% становить рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів, частина з якої йде до місцевих бюджетів. 19% – прямі витрати на заготівлю, 14% – витрати на навантаження та перевезення деревини до складів, 7% – витрати на збут. Половина ж від суми собівартості заготівлі йде на утримання служби лісової охорони – 31%, витрати на відновлення лісів та лісорозведення (5%), адміністративні витрати (7%), на охорону лісів від пожеж та боротьбу зі шкідниками лісу (6%).

Якщо ж розглянути дохід від реалізації одного кубометра деревини, то у 2016 році лісгоспи 38% від загальної суми отриманих коштів сплатять державі у вигляді ряду податків та зборів. До структури витратної частини входять розрахунки за продукцію (товари, роботи, послуги) – 34%, розрахунки за оплату праці – 22% та капітальні інвестиції, що складають 6%.

Решта ж 38% – це низка податків та зборів, які лісгоспи мають віддати державі, і які становлять ледь не половину від загальної суми витратної частини з кожного кубометра деревини:

– податок на прибуток – 2%;

– податок на додану вартість – 10%;

– рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів – 9%;

– податок на доходи фізичних осіб – 4%;

– відрахування чистого прибутку державними підприємствами – 7%;

– Єдиний соціальний внесок – 6%.

Якщо ж розглянути це питання в аспекті «податкове навантаження: приватне підприємство – державне підприємство», то приватний підприємець завжди буде використовувати доступні можливості зменшення податкового навантаження, наприклад, за рахунок переходу на спрощену систему оподаткування. Якщо ж приватне підприємство чи ФОП знаходиться на цій системі оподаткування, то не є платником податку на прибуток, а сплачує лише єдиний податок, який в рази менший. Крім того, приватне підприємство не сплачуватиме 75% від частини чистого прибутку.

Тому насамперед місцеві громади мають бути зацікавлені у стабільній роботі державних лісогосподарських підприємств, які забезпечують населення офіційною та високооплачуваною роботою, а для частини територіальних громад держлісгоспи по праву вважаються бюджетоутворюючими.

У цьому році зовсім не виділено з державного бюджету коштів на посадку нових лісів, відновлення зрубаних, догляд за лісом, протипожежні заходи, боротьбу зі шкідниками тощо.

– І це в умовах значного збільшення податкового навантаження на державні лісогосподарські підприємства, які мають неухильно забезпечувати виконання усіх виробничих показників та здійснювати необхідний комплекс робіт, в повному обсязі виплачувати заробітну плату працівникам, сплачувати податки та обов’язкові платежі в терміни, визначені законодавством, – зазначає Олександр Дзюбенко. – Податки зростають, а підтримки у створенні нових лісів та їх захисту немає. На жаль, зокрема і високе податкове навантаження на лісгоспи не дає можливості в повній мірі оновлювати автотранспортний парк, закуповувати основні засоби для переоснащення виробництва, впроваджувати дороговартісні новітні технології. Та не дивлячись на усі перешкоди, ми виконуємо поставлені завдання, плідно співпрацюємо з громадськістю, органами виконавчої влади й місцевого самоврядування та оптимістично налаштовані щодо майбутнього лісової галузі.

За інформацією Черкаського обласного управління лісового та мисливського господарства 

Автор статті